Rendering er prosessen som brukes av arkitekter , animatører , og videospill systemer for å skape et ferdig bilde fra en wireframe eller grov modell . Det kan gjøres i sanntid , eller som en pre - render . Render gårder består av hundrevis av datamaskiner som arbeider sammen som brukes av bedrifter for å fremskynde gjengivelsen . Gjengivelse kan ta fra sekunder til måneder, avhengig av arbeidet som gjøres .
Historie
Ifølge University of California , en av de første type rendering motorer var " Ekte 3D" og ble brukt i Wolfenstein 3D. I virkeligheten skapte det en 2,5 dimensjonal image , hvor 2D-bilder ville orientere seg mot kameraet. Når ray casting ble innført , tillot det 3D-bilder basert off av polygoner som skal opprettes .
Betydning
Rendering har gjort det mulig å produsere fotorealistiske modeller , og livaktige videospill. Dette gjør det mulig for virtuelle turer i boliger , fremskritt innen medisin og realistiske spesialeffekter. Ifølge Intel , er datamaskiner blir kraftig nok til å gjengi fotorealistiske modeller i sanntid.
Ray tracing
Ray tracing brukes når du gjør 3D-modeller som må være fotorealistisk . Det kan være tidkrevende sammenlignet med andre metoder , ettersom det spor lysets vei gjennom piksler. Det er i stand til å simulere lys , noe som skaper skygger og en følelse av dybde, og er i stand til å arbeide med runde flater enkelt. Det har vært brukt siden 1979 , og er fortsatt i bred bruk i dag .
Ray casting
Ray casting er mye som ray tracing, men oppretter ikke skygger og refleksjoner i på samme måte. Ifølge Daylon Graphics, forkorter dette dramatisk rendering prosessen , til et punkt der det kan brukes i real- time applikasjoner som for eksempel dataspill. I stedet for å beregne nye tangenter av lys , bruker den tekstur kart å "fake" skygger og refleksjoner.
Scanline rendering
Scanline rendering brukes til å demonstrere en synlig overflate. Det gjør rad etter rad , i motsetning til piksler eller polygoner . Den er mye brukt til film effekter , på grunn av sin hurtighet og realisme. Det følger banen til kameraet til en piksel, og tildeler den en farge ved hjelp rasterisering . Dette har den bivirkning av bare å kunne "se" én piksel om gangen , og kan derfor ikke lage skygger naturlig , og må bruke andre teknikker for å etterligne denne effekten .
Potential
Cloud computing har gjort det mulig for low- end hardware å bli brukt i stedet for dyre arbeidsstasjoner . Modellen blir sendt til en gjengivelse gårdsbruk, hvor det gjengis av en gruppe av datamaskiner som arbeider sammen . Denne teknologien blir brukt av OnLive i videospill industrien , der forbrukeren ikke blir nødt til å kjøpe konsoller , fordi det gjengitte bildet vil bli sendt direkte til TV