Noen av de mest populære filmene i disse dager er animert. De sjarm med sin evne til å slå ordinære gjenstander som tekanner eller treleker i levende karakterer . Å lage en animert tre leketøy , først lage modellen ved hjelp av en 3D-modellering program . Deretter tar modellen inn i et annet program for rigging , posing og rendring . Det er lettere å animere treleker enn organiske fordi du ønsker leddene vise , mens med andre modeller må du gå til betydelig innsats for å sørge for at de ikke gjør det. Programmene som brukes i denne artikkelen, er Hexagon og Poser , men du kan gjøre det samme ved hjelp lignende programmer . Instruksjoner
en
Skisse på papir ideer for din animerte tre leketøy . Forutsatt at det er noe sånt som en av tre animerte martinet , lage tegninger av leketøy fra flere vinkler som du kan bruke som referanser når modellering .
2
Åpen Hexagon . Velg " primitive " og klikk på " Sylinder ". Klikk på bildet og trekke sylinderen. Gjør proporsjonene riktig for den kroppsdelen du lager , for eksempel en underarm. Bruk " Tessellation " verktøyet for å tegne en rekke linjer rundt endestykkene som definerer en hengsel . Velge og slette de unødvendige polygoner .
3
Velg "Bridge "-verktøyet og bruke det til å lukke hullene i endene , slik at hengselet gjenstår. Lag alle de andre delene på samme måte , plassere dem slik at hengslene skjærer som leddene.
4
Velg de ulike delene av tre leketøy modell og bruke " Materialer /Shaders "-panelet for å legge til et domenenavn for hver del (bryst , hånd og så videre ) . Legge til samme tre tekstur til hver. Det bør være en flis - stand tre tekstur (som betyr at at teksturen skal passe utmerket i alle retninger med kopier av seg selv ) .
5
Lagre modellen som en " Wavefront OBJ "-filen . Åpne Poser . Velg " File " og klikk "Importer ". Bla til den modellen du lagret og åpne den. Klikk på " Setup" rom-kategorien . Bruk " gruppering " verktøy til riggen din modell for poserer ved å velge de deler (polygoner ) og igjen navngi dem .
6
Klikk på den lille " Key "-ikonet i kameraet styrer å slå på auto - keyframing . Klikk på det første bildet i tidslinjen og plassere leketøy der du vil ha den ved hjelp av "parameter" ringer . Velg den siste rammen og plasser leketøy. Når du forhåndsvise animasjonen , vil leken synes å flytte .