Alias ' Maya 7 er en av en lang rekke produkter som slippes for etablering av faglig nivå 3D-modeller og animasjon. Med en lett-å - bruke intuitive grensesnitt, kan Maya 7 hjelpe deg til å ta 3D- visjoner til virkelighet , enten det er en enkelt avbildet scene eller et komplekst animasjon komplett med spesialeffekter. Ved å forstå det grunnleggende om Maya 7 kan du begynne å bygge på denne forståelsen , lære å effektivt bruke alle at programmet har å tilby og til slutt lage dine egne modeller og animasjoner . Maya 7 Interface
å få mest mulig fra Maya 7 , bør du helt kjent med brukergrensesnittet til programmet. Maya syv steder de verktøyene du oftest bruker til å modellere og animere 3D-objekter på samme skjerm for å gjøre dem lett tilgjengelig.
Den største delen av Maya plass på skjermen er gitt over til et rutenett arbeidsområde . Du kan manipulere objekter i verdensrommet, skape og endre dem ved hjelp av programmets verktøy for å lage komplekse 3D-modeller. Arbeide med X , Y og Z-aksen kan du rotere, zoome inn og ut , og flytte objekter innenfor arbeidsområdet , justere skalaen som ønsket.
Rundt arbeidsområdet blir menyen , verktøykassen , hylle og kanal boks . Ved hjelp av menyen, kan du velge å arbeide med ulike moduler i Maya , hver presentere spesialiserte menyer knyttet til modulen funksjon . Modulene som inngår er modellering, animasjon , dynamikk og gjengivelse . Velg Modeling modulen når du vil ha tilgang til verktøy nyttig i å lage 3D-objekter , vanligvis gjennom å manipulere grunnleggende former . For bevegelse av objekter i en scene vil du ønsker å gå med animasjon modulen. The Dynamics modulen kan du bruke spesifikke forhånd bevegelse elementer til din modell som væsker eller vind . Som bruker Rendering modulen kan du sende en komplett 3D- scene du har opprettet , komplett med lys og teksturer .
Verktøykassen gir deg de grunnleggende verktøyene du trenger for å arbeide innenfor arbeidsområdet , slik at du kan velge , flytte og rotere objekter og plassen selv. Du kan bruke Maya Hylle funksjonen til å lagre verktøy og elementer du bruker ofte for enkel tilgang, herunder eventuelle spesialiserte verktøy eller elementer du oppretter under din bruk av programmet . Kanalen boksen viser grunnleggende informasjon du kan redigere om et objekt valgt fra arbeidsområdet, herunder plassering på arbeidsområdet , total skala og størrelse langs en bestemt akse.
Model Creation
De fleste modellene er laget med Maya 7 begynner med manipulering av enkle objekter som kalles primitive . Du kan plassere en primitiv i arbeidsområdet ved å velge "Create" fra hovedmenyen og deretter velge " Polygon primitive " etterfulgt av formen type.
P Med objektet nå lastet inn i arbeidsområdet du har en rekke alternativer å velge mellom å gjøre det alterable . Det vanligste valget er å transformere den modellen inn i et nett som består av redigerbare polygonal former. Når du har slått på objektet til redigerbare figurer du kan manipulere disse figurene til å endre utseendet på objektet. Ved å legge til andre objekter og knytte dem sammen kan du lage komplekse modeller av noe utseende, som består av de endrede grunnleggende former . Når modellen er laget, kan du bruke flere finpuss.
Finpuss
Modeller opprettet i Maya 7 kan ha flere innslag lagt for å skape den endelig ser du ønsker . Disse elementer kan omfatte anvendelsen av teksturene til en modellens overflate ved å velge den spesifikke overflate for å være teksturert , og deretter påføre en tekstur som for eksempel stein , stål eller klut. Maya 7 kommer også med en avansert pensel som lar deg klagen på strukturerte overflater importert fra et program som Paintshop . Du kan legge til et skjelett for dine gjenstander , som består av en serie med ben som lett kan manipuleres til å posere din modell .
Du kan legge lys og effekter til din ferdig modell , selv en bakgrunn for å lage en scene rundt din modellerte objektet. Eller du kan animere modeller ved hjelp av Maya avanserte animasjon verktøy .