3 -D Studio Max er en modellering og animasjon program som gjør etableringen av 3D-objekter lett når en prosess med etableringen er fulgt . Modellering biler som bruker Max er bare et spørsmål om å endre en rekke former for å passe de visuelle elementene i et kjøretøy. Du kan lage modeller med så lite eller så mye detaljer som du ønsker , ved hjelp av Max teksturering system for å gjenskape utseendet av avanserte maling arbeidsplasser og materialer , og belysning modellen til perfeksjon for gjengivelse i 2 - D fotorealistisk kvalitet , eller innlemme det til en animasjon til bruk i ethvert medium . Box Modeling a Car
Box modellering er en grunnleggende 3 -D modellering teknikk kan brukes i 3 -D Studio Max som består av å endre en polygonal boksen inn i form av modellerte objektet. For å starte boksen modell av en bil må du plassere en boks inn i Max sin synsfeltet . Begynn med 6 x 6 boks segmenter for enkelhet , og gir deg en overflate som består av 216 redigerbare firkanter.
Konverter boksen til redigerbare polygoner , ved hjelp av menyen som åpnes når du høyreklikker på boksen . Velg polygoner som vil gjøre fronten av bilen og extrude dem som en gruppe fra kroppen av kuben. Når du har dratt fronten ut fra kroppen noen firkantseksjoner velger toppunktet undernivå fra verktøysettet menyen til høyre for arbeidet ditt område , og flytte punktene av polygoner å forme den fremre enden inn i en hette -lignende form.
Lag frontglasset på bilen din ved å velge de polygoner der glasset vil være og innfelte dem litt , ved hjelp av en 1,0 innfelt verdi. Dette bør skape et utseende som om glassvinduet er litt innrammet av karosseriet . For ytterligere å gi illusjon av innrammede glass , bruke en bevel til polygoner med en liten høyde verdi på -0,5 . Bruk samme fremgangsmåte for å lage noen andre vinduer for bilen.
Lag hjulbuene ved hjelp av boolske Compound Object og lage fire sylindere. Bruk " Edit Geometry > fest "-menyen for å få hjulene til ett enkelt objekt. Prosessen vil forlate 4 tomme hjulbuer klar for dekkene. Du kan endre hjulbuer med bevel funksjon og en høyde på 0,5 for å gi inntrykk av en solid hjulbuer .
Lag dekkene fra en Chamfer Cylinder og en ekstrudert ngon skapt gjennom menyen som ligger på " former > splines > Ngon . " En ngon er en smart snarvei geometri som vil gjenskape utseendet av dekk mønster for deg.
Å opprette grillen foran på bilen din , legge til nye kanter til forsiden polygoner ved å velge polygoner og bruke Connect alternativet, og deretter extrude grill deler som frontlykter. Du kan lage støtfangere hjelp av select og extrude metode som brukes for front -end .
Model Texturing
Når du har opprettet din bil, teksturering bilen kan gjøre en stor bit av forskjell i finalen kvalitet . 3 -D Studio Max leveres med avanserte teksturering verktøy som er godt egnet for de materialene en bil er laget av. Siden du bare har modellert utsiden av bilen du ønsker å bruke et ikke gjennomsiktig glass tekstur for vinduene . Ved å bruke et mørkt tekstur kan du simulere en anvendt vinduet fargetone . Metalliske materialer er lett tilgjengelig for teksturering bilens sider, og en krom tekstur er egnet for støtfangere . Bruk gummi tekstur for dekkene , og du kan gjøre en bil med teksturer som minner om materialene som brukes i selve kjøretøyene .
Belysning og Rendering
Lighting modellen for presentasjon er mulig å bruke 3 -D Studio max også. Du kan velge fra et utvalg av lette typer , plassere dem hvor som helst rundt din modell for å få nøyaktig lyseffekter du ønsker . Når du har fullført teksturering og belysning, kan du plassere et kamera og gjengi modellen for å få et bilde , eller eksportere modellen i en av mange grafiske formater for bruk i en annen grafikk eller animasjon program .