3 -D modellering krever en god del av kunstnerisk evne til å gå sammen med den tekniske kompetansen som kreves for å bruke moderne modellering programmer . Dette behovet for en kunstnerisk bøyd betyr at mange av de problemene som eksisterer i å lage 2 -D kunst , datagenererte eller på annen måte , er til stede i 3 -D modellering prosessen . Opprettelsen av lemmer , er spesielt komplekse kroppsdeler som føtter spesielt problematisk . Heldigvis, i en 3 -D modellering program visse teknikker kan gjøre modellering av føttene litt lettere , hvis brukt riktig . Reference Material
Før du begynner å modellere føtter i 3 -D program ( i forbindelse med denne artikkelen , Maya av Autodesk ) , må du samle referansemateriale å basere modellen på . Jo mer referansemateriale du har på hånden , jo bedre vil du være i stand til nøyaktig modellere føtter .
Live- modeller er de beste kildene for referansemateriale . Hvis du har en levende modell tilgjengelig , ta video av modellens føtter som dekker en full 360 grader og strekker seg opp til midt på leggen for muskel plassering og tone . Bevegelige bilder av gåing , hopping, og kjører vil være nyttig også. Hvis det ikke er mulig å ta video så bilder vil gjøre, bare sørg for å få bildene fra alle vinkler .
P Hvis du ikke har en live emne tilgjengelige , bilder fra foten modeller bør være fritt tilgjengelig online , eller til lave kostnader fra modellering nettsteder.
Basic Foot Modell
en fordel med å bruke en 3 -D modellering program er evnen til å speile et bilde , skaper to meter fra en enkelt modellert foten. Dette bør du spare halvparten av modellering tid . Velg foten av ditt valg, er det beste å gå med en som du har den beste kildematerialet.
Skann kildematerialet til datamaskinen og importere den til Maya for hjelp til å lage din modell . Du kan begynne modellen med en enkelt polygonal boks , forme og utvide polygoner for å lage en grov representasjon av foten. Det er best å gå med en boks som inneholder 5 rader å begynne med, en rad per tå.
Bruke kildematerialet , endre polygoner i en grov form av foten, splitting polygoner der det er nødvendig å utvide leddene tærne , og flytte opp på leggen . Det er lurt å modellere opp til midt på leggen for enklere å innlemme din modell i andre modeller , eller for animasjon formål.
Når du har opprettet en grov foten form , glatt det for å ha en komplett med lav kompleksitet foten modell , og deretter speile det. Denne glattet modellen er mer enn tilstrekkelig for anvendelse som et spill modell , eller for animerte scener ikke konsentrert på føttene selv. Bare legg en bit av huden tekstur og den er klar til bruk. For mer fokusert arbeid eller bevegelse som vil inneholde et nærbilde bilde av føttene du må legge litt mer detalj.
Advanced Foot Modell
< p > danner den grunnleggende modellen foten er hovedsakelig et spørsmål om teknikk , forandre blokker for å skape den generelle formen på foten . En avansert utforming bringer mer av den art inn i prosessen . Studer kildematerialet nøye, ta notat av ulike former stede i beina på din kilde modell. Gjenskape disse figurene ved å endre linjene i basismodellen .
Slå opp føttene i en anatomi bok og prøve å gjenskape effekten av muskler og leddbånd under huden på din modell former. Ikke glem å ta med tåneglene . Nøkkelen til avansert modellering ligger i detaljene , jo mer informasjon du legger i mer realistiske modellen vil se ut , og bedre i stand vil det være å stå opp til nøye gransking .