3ds Max er et kraftig 3D modellering motor som gjør det mulig for brukerne å opprette og manipulere 3D-objekter . Det tilbyr også et stort sett med verktøy for raskt og effektivt å animere objekter og figurer . Animasjon kan virke forvirrende i begynnelsen, men det er ikke så vanskelig når du får et godt grep på den. Hold i betraktning at denne opplæringen for 3D Studio Max og disse trinnene kan ikke gjelde for andre typer 3D modellering programvare. Animasjon Panel Forklaring
Animasjonen slider ligger på bunnen av skjermen og ser nesten ut som en linjal. Den har lite flått og tall langs den. Disse tallene er det som er kjent som en "ramme ". Hver enkelt hake representerer en ramme eller gruppe av rammer. Animasjonen prosessen er når et objekt er flyttet i hver ramme , og når alle rammer spilles etter hverandre, gjør det en illusjon at objektet beveger seg . Det finnes også en rekke knapper nærheten animasjonen slider som brukes til å lage animasjoner som kalles "nøkkel" -knappene . De to knappene for å ta hensyn til her er "Auto Key " og " Set Key . " De andre knappene du skal bruke når du kommer inn animasjon mer på alvor og bli mer komfortabel med det .
Auto Key og Set Key
Disse to knapper er viktig for animasjon og det er viktig å vite forskjellen mellom dem fordi du bruker dem riktig kan bety forskjellen mellom en vellykket animasjon og en feilaktig en. The Set Key knappen er ansvarlig for å sette det som kalles en Key Frame . 3ds Max hjelper brukerne animere mer effektivt og raskt ved hjelp av sentrale rammer av objekter og deretter fylle ut alle rammer som er nødvendige for å gjøre animasjonen flytte jevnt. For å oppnå denne effekten , vil animatør flytter glidebryteren til et bestemt nummer på linjalen og klikk på "Set Key . " Da animatør lysbilder til et større antall og flytter objektet å være animert. Etter at objektet blir flyttet, går på "Set Key "-knappen klikkes igjen og programmet fortsetter å legge alle nødvendige rammer mellom hvert tall for å lage animasjonen. "Auto tast" -knappen brukes nesten som Set Key -knappen, men har en største forskjellen . Auto Key -knappen , når den er aktivert , vil plassere en sentral ramme når et objekt er flyttet . Dette er nyttig for rask animasjon fordi animatør kan bare flytte glidebryteren og deretter flytte objektet uten å treffe Set Key -knappen hver gang . Det er viktig når animere å innse at Auto Key -knappen er aktivert . Hvis du oppretter et annet objekt i scenen din når Auto Key knappen er fortsatt aktivert, vil den vurdere at en animasjon . Å skape nye objekter som du ikke vil animert , sørg Auto Key er deaktivert .
Lage en enkel animasjon
Prøv å lage en enkel animasjon for å få en følelse for programmet og hvordan animasjonen fungerer. Å lage en enkel animasjon , først gjøre en kule eller boks eller et annet objekt du føler i en av viewports . Husk å klikke " Set ". ( Det bør gjøre et rødt merke over slideren på linjalen ) . Nå , ta glideren og skyv den til rundt " 50 "-merket på linjalen din . Deretter ta objektet og flytte den et sted på skjermen eller rotere det på en bestemt måte eller re- størrelse det . Etter at du har gjort det, klikk på "Set Key " igjen . Nå flytter du glidebryteren frem og tilbake mellom " 0 "-merket og " 50 "-merket. Du bør se objektet animere. Du kan også dra glidebryteren tilbake til null, og trykke " Play ". Denne knappen ser ut som en trekant som peker til høyre , som ligger til høyre for Auto Key -knappen.