3D Studio Maxis en av topplinjen 3D modellering og animasjon pakker på markedet. Den har alle de verktøy en bruker trenger for å lage en modell og animere det . Den brukes av store filmselskapene , TV-nettverk og markedsføring bedrifter til å lage animasjon . 3D Studio Max er et komplekst program med mange funksjoner , men den grunnleggende prosessen med å lage en animasjon i det involverer tre hovedprosesser . Legge Bones
Mens du kan sikkert lage en modell av nesten alt i 3D Studio Max, i forbindelse med denne artikkelen er det antas at du har kjøpt en 3D-modell fra en av de mange tilgjengelige kilder .
nå må du importere modellen. Når det er lastet inn i hovedvinduet , rigg modellen for animasjon ved å legge til " bein ". Gå til " Create" -panelet , velg " Animasjon " og klikk " Opprett Bones . " Nå klikke på visning der du ønsker å plassere den første beinet. Klikk igjen for å vise hvor du vil beinet til slutt. Når du klikker igjen , oppretter du et bein som strekker seg fra slutten av forrige. Når du ønsker å slutte å legge bein på den delen , høyre-klikk med musen. Målet her er å definere deler av den modellen som vil være bøyelig . Hold på dette til du har plassert alle bein. Bruk " Mirror " funksjonen for å duplisere bein på den ene siden av en kropp til en annen , slik at du ikke trenger å lage to versjoner av det samme .
Begrensning og Define
Bruk benparametre å justere størrelsen og plasseringen av bein . Når du plasserer bein , kan de se ut korrekt plassert fra én vinkel , men være helt utenfor modus fra en annen. Mens du gjør dette , kan du endre synsvinkelen flere ganger . Nå navn hver av bein.
Nå må du koble huden ( modell mesh) til bein slik at modellen vil bevege seg med bein . Velg modell og gå til " modifier "-listen og velg " Skin" modifier . Klikk på " Add Bone " og legge alle bein . Nå velger hvert bein i sving og klikk "Rediger konvolutt . " Et bein er " konvolutt " definerer de områdene av modellen kontrollert av benet . Bruk skalering kontroller for å begrense konvolutten til bare de deler av modellen du ønsker å bli påvirket av det aktuelle bein .
Animere Model
Set opp animasjonen ved å legge til "Target " kamera . Lenke sporing av målet kamera til " Main" bein ( det første du plassert) . Dette betyr at uansett hvilken bevegelse figuren utfører , vil kameraet holde seg på den. Nå velger den viktigste bein og slå på " Animate "-knappen i tidslinje . Flytt glideren på tidslinje til 50 år. Flytt figuren. Hele figuren beveger seg til den nye plasseringen . Gå tilbake til den første rammen. Nå velge et annet bein , gå å ramme 50 og bøy det . Når du spiller av animasjonen , figuren beveger seg og bøyer langs hele 50 bilder . Dette er hvordan du animere i 3D Studio Max .