Animasjon programvare er programvare som brukes til å lage levende bilder uten behov for å trekke hver enkelt ramme . Animasjon programvare har en historie nesten like lenge som historien om datamaskinene selv . Siden starten i 1951 har animasjon programvare gått på å produsere datagenererte bilder for de fleste av dagens beste filmer samt simuleringer av fjerne planeter og soler . Historie
Den tidligste omtale av animasjon med datamaskiner kommer med bruk av Whirlwind jeg, en datamaskin utviklet i 1951 ved MIT (Massachusetts Institute of Technology ) som hadde den første muligheten til å vise video i sanntid .
i 1963 utviklet Dr. Ivan Sullivan av MIT tegneblokk , et program som brukte en " lett penn " til å trekke på en skjerm.
første dataanimert film , "Two- Gyro Gravity - Gradient Attitude Control System ", ble produsert av E. Zajac i 1963 . Det ble fulgt i 1967 av F. Sinden er " Force, Mass og Motion " og " Harmonisk phasors " av William Huggins og D. Weiner .
I 1968 ble Sutherland professor ved University of Utah . Under hans veiledning , ble mye av den banebrytende arbeid i dataanimasjon utviklingen av Goraud skyggelegging av Henri Goraud , og anti - aliasing utviklet av Frank Crow . En annen av hans elever var Ed Catmull , som har bidratt teksturtilordning , Bikubisk patcher og Z - buffering til kunsten datagrafikk .
Samtidig gikk Sutherland og kollega Dr. David Evans på å grunnlegge Evans & Sutherland, som utførte banebrytende arbeid innen 3D datagrafikk . . Evans & Sutherland var et arnested for innovasjon og inspirert etableringen av Adobe Systems Inc. av John Warnock og Silicon Graphics av Jim Clark
1971 ble animasjon programvare som brukes i reklamer for " 2001: A Space Odyssey , "og Beatles ' " Yellow Submarine ".
i 1979 kom Ed Catmull til Lucasfilm , der han arbeidet med digital bildebehandling sammensetting til Steve Jobs kjøpte Lucasfilm digitale divisjon og grunnla Pixar , der Catmull ble teknisk sjef . I 1993 mottok han en Academy Award , og igjen i 1995 og til slutt , i 2001 , fikk han en Oscar " for betydelige fremskritt til feltet av filmselskaper rendering som eksemplifisert i Pixars RenderMan . "
Første formål -bygget grafikk systemer kom fra Silicon Graphics Inc., grunnlagt av Clark og Abbey Silverstone i 1981 . SGI gikk på å produsere 3 - D grafikk delsystemer nås gjennom en egenutviklet programmeringsgrensesnitt ( API ) som heter " IRIS Graphics språk . " I 1992 besluttet SGI å slippe en åpen versjon av API , kalt Open GL . Siden da har Open GL blitt en av de de facto industristandarder for animasjon programvare .
SGI var også i forkant av kommersiell animasjon programvare , innkjøp Alias Forskning og Wavefront Technologies i 1995 . Senere enheten ble solgt og til slutt kom til Autodesk med sin Maya 3D-animasjon programvare, som er en av de premiere 3D dataanimasjon programvare suiter i bruk i dag . I 2003 vant Maya en Academy Award for bruk i " nesten hver eneste funksjon ved hjelp av 3 - D datagenererte bilder . "
Betydning
Animasjon programvare i dag brukes mye hele filmindustrien for spesialeffekter og Disneys Pixar og Dreamworks SKG har produsert mange prisbelønte 3 - D datagenerert animasjon funksjoner, inkludert " Up! " og " Shrek ".
bilder Typer
animasjon programvare kan variere fra komplekse 3D- systemer til enkle cel -type animasjon der trukket bilder er composited å produsere et bevegelig bilde , med 24 rammer ( eller cels ) per sekund .
Før slike avanserte filmer som Disneys " Toy Story ", mest animasjonen var 2 -D og tegnet for hånd .
dag er mulig å skape den gamle 2 -D utseende ved å endre belysning brukes med 3 -D animasjon programvare .
Fordeler
animasjon programvaren tillater animasjoner som skal opprettes raskere og med mindre feil ved å la datamaskinen til å interpolere mellom én posisjon og den neste ( kjent som " keyframing ").
Mens produsere store , høykvalitets 3D animasjoner er fortsatt tidkrevende og krever vanligvis hundrevis om ikke tusenvis av datamaskiner arrangert i en "farm ", prisen er mye lavere enn å produsere de samme bildene for hånd - tegning og-sammensetting .
Misforståelser
animasjon programvare gir en rammeverk for å bygge animerte fungerer. Det krever fortsatt mye framsyn og kunstnerisk talent .