Tredimensjonale modeller brukes i filmer og videospill for å skape figurer, rekvisitter og bakgrunner i kulissene. En ting som modellbyggere gjøre for å øke allsidigheten av sine modeller , er å lage et sett med morfer for dem som gjør at animatøren å gjøre ting som å endre uttrykk , legger rynker eller forvandle et menneske til en varulv . Disse morfer er vanligvis justerbar innenfor gjengivelsen programmet, slik det morf som skal anvendes i trinn . De kan også kombineres med andre morphs . Før du foretar et Morph
En av de viktigste tingene å huske på når du gjør en morph for en modell er at modellen må ha nok geometri ( polygoner ) for å bygge morfer på . Dersom modellen er for enkel , vil det være vanskelig eller umulig å lage en realistisk ser morph . I tillegg , når du har startet en morph for en modell , kan du ikke legge til flere polygoner eller morph vil mislykkes i å laste tilbake på figuren. Så bra morphs begynne med godt detaljerte modeller .
Opprette Morph
Opprette morph innebærer lasting din figur inn i modellering og /eller rendering program og eksportere ut en del av det for morphing . For eksempel , i programmet Poser , vil du starte ved å laste modell fra tallene biblioteket eller importere det. Så du ville velge " File " og klikk " Export ", lagre den som en Wavefront fil . I dialogboksen som åpnes, velger du den kroppsdelen du vil opprette en morph for . Sørg for at alt annet (inkludert grunnplanet ) er valgt, og lagre filen .
Nå åpner en modellering program . Det finnes mange du kan bruke , fra dyre Maya og Cinema 4D til freeware Blender eller Wings 3D . Men prosessen er omtrent det samme i alle sammen . For eksempel , hvis du bruker Hexagon , ville du bare gå til "File " og klikk "Importer ". Bla til filen du eksporterte fra Poser (eller hva programmet du brukte ) og velg den.
Når du har modellen del i Hexagon , ikke flytte den generelle modellen delen på enhver akse , eller rotere det. Ikke bruk noen av verktøyene i modellering program for å legge til ansikter (polygoner ) . Ikke "glatt" modellen. I stedet forandra modus til poeng , og bruke " Universal manipulator "-verktøyet til å fysisk flytte punktene der du vil ha dem til å lage morph . Når du er ferdig , går du til "File " og velg "Export ", igjen lagre filen som en Wavefront OBJ .
Anvendelse av Morph
gang har du skapt deg morph, må du ta den tilbake inn i programmet til å gjelde for din modell. I Poser , ville du bare åpne din modell , klikk på " figur " og velg "Last Morph Target ". Du vil se en oppringt i " Parameter Dials " som vil aktivere den nye morph .