Hva gjør CGI filmer så overbevisende i disse dager er bruken av det som kalles "dynamisk klut simulering . " Denne effekten simulerer måten klut ville oppføre seg under naturlige forhold av gravitasjon og vind. En av de beste programmene for å lage dynamiske klut simuleringer er LightWave . Det er flere faktorer som skal vurderes når du oppretter en klut simulering i Lightwave 3D. Cloth Object
Når du oppretter eller importerer et objekt du ønsker å bruke som klut objekt i simuleringen , sørg for at den har nok polygoner å skape en realistisk simulering . Hvis ikke, vil simuleringen ikke klarer å kaste riktig. Det er to ting du må bestemme med kluten objekt: hvilke deler av objektet skal bo på plass og være upåvirket av dynamiske krefter som tyngdekraften , og de delene som vil bli berørt . I " Cloth Dynamics " , velg noen punkter du ønsker å gjøre upåvirket , og klikk på "S " ned i bunnen for å lage en " Selection Set. " Navngi det nye settet (for eksempel " krage" ) .
Sette opp Cloth Simulering
Trykk " P" for å få opp dialogboksen for objektet. Klikk på " Dynamics " for å legge klut dynamikk til objektet . Dobbeltklikk for å få opp alternativer . Under Fast innstilt , klikk på " Selection Set" du har gjort tidligere ( " krage" ) . Under dette finnes ulike parametere som "vekt ", " Våren " og " velocity " som du er nødt til å justere flere ganger for bestemt objekt og den effekten du ønsker .
Klikk på " kollisjoner "-fanen og definere objektene du vil at klut for å kollidere mot (som betyr den stopper når den treffer dem) . Nå klikker du på " Etc "-kategorien , legge tyngdekraften og velge en forhåndsdefinert . Gå tilbake til den første kategorien og sette " Sub - divisjonen " for å " Siste ".
Justere Timeline
slutt, gå til tidslinjen og endre "End" simulering peker på " -200 " for å tillate det å drapere . Klikk på " Beregn " og LightWave vil utføre simulering. Avhengig av lengden på animasjonen og datamaskinen , kan dette ta litt tid .