Blender er et kraftig 3D modellering og animasjon program , på nivå med slik kommersiell programvare som 3DS Max og Maya --- men det er helt gratis å bruke. Med Blender , som med de dyrere alternativene , kan du bruke armatures å deformere og animere 3D-modeller. Selv om det er mulig å lage svært kompliserte rigger med mange bein og avanserte ledd i denne opplæringen vil du begynne enkelt, med en hengslet sylinder . Du trenger
Blender open -source 3D-programvare ( se lenke under Referanser )
En 3 - knappers mus
Vis flere instruksjoner
en
Åpen blender . Hvis du ikke bruker Blender regelmessig, ta en titt på Blender Quickstart Guide (link i referanser i denne artikkelen ) til å bli kjent med brukergrensesnittet .
2
Bytt til wireframe visning av hjelp av "Z "-tasten . Trykk på ' Delete "-tasten for å bli kvitt standard kube, og lage en sylinder. Trykk på mellomromstasten mens musepekeren er i 3D- vinduet , og velg "Legg til "> " Mesh "> " Cylinder " fra menyen . Hvis du ønsker å justere sylinder egenskaper , gjør det i dialogboksen som dukker opp , ellers bare klikk 'OK'
3
Trykk '1 ' på tastaturet for å bytte til side. -view, og deretter " Tab " for å angi redigeringsmodus . Trykk på ' S' og skalere sylinderen ned, venstre - klikke når du er ferdig . Deretter øke lengden av sylinderen ved å trykke på ' S ' igjen , men deretter holder nede midterste knappen og dra markøren vertikalt , for å begrense deformasjon til en enkelt akse . Trykk Ctrl -Tab- 2 "for å bytte til kant -select -modus , og trykk på 'A' til de- velge alle kanter . Loop - velge de lange, vertikale kanter ved å trykke på "B" og sleper over bredden av sylinderen. Trykk på 'W ' og velg ' Subdivide "fra menyen , splitting langsidene i halvparten . Dette vil tillate deg å bøye sylinderen når ankeret er lagt til, ved hjelp av inndelingen som en joint.
4
Enter Object Mode igjen , med " Tab ". Trykk på mellomromstasten , og velg "Legg til "> " armatur " fra menyen . Bytt til ankeret Edit Mode med " Tab ", høyreklikk den nederste noden av bein, og dra den nedover slik at bunnen av benet berører bunnen av sylinderen . Velg den øvre enden av beinet med en høyre- klikk, og plasser den i midten av sylinderen , ved underavdeling . Trykk ' E' å ekstrudere annet ben fra enden av den første. Strekk toppen av nye bein til toppen av sylinderen , og venstreklikk for å plassere den.
5
Tilbake til objekt -modus, velger sylinderen , og hold deretter nede ' Shift' mens du velger ankeret . Trykk Ctrl -P ' og velg' armatur ' i menyen som kommer opp , for å gjøre sylinderen en forelder av ankeret . Klikk " Opprett fra Bone Heat " i den andre menyen , for å tildele hjørnene i sylinderen til nærmeste ben av armatur .
6
Velg bare ankeret , og bytte til Pose Mode , ved å velge det fra menyen nederst i 3D- vinduet. Hvis du velger en av bein og roter det, vil du se at sylinder bøyer med beinet . Trykk på 'I' og velg ' LocRot "for å lagre startposisjonen av sylinderen , før du begynner å animere det .
7
Trykk på piltasten opp for å hoppe fremover 10 bilder i animasjon, eller venstre tast for å avansere ett bilde om gangen . Som standard er det 25 bilder på ett sekund , så hvis du ønsker å bestemme plasseringen av sylinderen to sekunder senere , trykker du opp og /eller over til disken på toppen av Button vinduet viser antall 50 . Deretter bøye og flytte bein med 'R ' og ' G ' knappene , til hva stilling du liker . Du kan se scenen fra forskjellige vinkler med '7 ' , '1' , og '3 ' på tastaturet , bryter inn i perspektiv med antall '5' , og til og med rotere rundt til enhver synsvinkel ved å holde nede midtre museknapp og dra. Når du har bestemt deg for en stilling for en gitt ramme , lagre det ved å trykke på "jeg" og " LocRot 'igjen (eller' LocRotScale ' hvis du har endret noen av knoklene ) .
8
etter plukke posisjoner for hvert mest overdrevet vinkel i animasjonen og lagre dem , gå tilbake å ramme en og trykk på 'Alt -A " . Dette vil spille av animasjonen i 3D- vinduet , interpolere bevegelsen mellom hver av hånd - plasserte keyframes . Hvis du ønsker å gjengi din animasjon, trykker du " Ctrl - F12 ' , og etter at den er helt ferdig , trykker du ' Ctrl - F11 ' play .