Historien om 3D dataanimasjon kan spores fra begynnelse til kommersiell bruk. Først må vi se hvor det ble unnfanget , og deretter hvordan det til slutt endte opp i vårt daglige liv . Første opptreden .
Selv om det er mange bidragsytere til dataanimasjon , er 3D-animasjon ofte tilskrives William Petter. William Petter jobbet for Boeing i løpet av 1960 ved hjelp av datamaskiner å animere og designe visse modeller. En av hans prosjekter involvert lage det som skulle bli kjent som " The Boeing Man. " Det var en tre -dimensjonal representasjon av det menneskelige legeme . Det var da at Petter gitt begrepet " datagrafikk . "
Først kommersiell bruk.
Flere år senere, i 1976 , popularisert Ed Catmull og Fred Parke bruk av 3D datagrafikk og animasjon når de brukte den i en film kalt " Futureworld . " I filmen et menneskelig ansikt og hånden ble animert ved hjelp av teknologi for å visuelt legge et futuristisk preg på filmen . Siden da teknikken har vært brukt i mange filmer , og har blitt en standard i film , TV og dataspill .
Sammen kom Star Wars !
Like etter " Futureworld , " verden ble introdusert til "Star Wars Episode IV : . A New Hope" Det regissør George Lucas brukt 3D-grafikk for å ikke bare forbedre atmosfæren i filmen , men som en integrert del av hele filmen . Dette drevet "spesielle effekter" i kinoen til nye høyder . Den enorme suksessen med "Star Wars " ville føre filmskapere til å stole tungt av animasjon, spesielt 3D-animasjon.
Major popularitet shift
"Toy Story ", heter det første helaftens 3D- animasjonsfilm , hadde premiere i 1995 . Den mye etterlengtede filmen satte ny besøksrekord og sørget for at 3D-animasjon ville være et fast innslag i den filmatiske samfunnet i flere tiår framover .
3D i dag
Siden "Toy Story , " teknologi har avansert 3D-animasjon til å bli en daglig del av den amerikanske livsstilen . Det kan ses overalt fra videospill til Internett-annonser . Det kan også bli laget med lett tilgjengelig programvare .