3ds Max er en eksepsjonell 3D animasjon program utviklet av Autodesk. Det har blitt brukt til å lage geometri, spesielle effekter og animerte sekvenser for en rekke spillefilmer . En hvis de viktigste funksjonene er som lar deg lage objekter som følger 3D- baner. Dette lar deg lage planeter som følger elliptiske baner rundt sola , biler som følger veier og berg-og dalbaner som følger spor . Instruksjoner
en
Lag objektet du vil animere hjelp av verktøyene på "Create " og " Endre "-kommandoen paneler. Hvis du oppretter flere objekter, for eksempel en mekanisk montasje eller en multi - komponent karakter , gjøre dem følge stien på samme måte som ett enkelt objekt ved å slå dem i en "Group. " Velg objektene , og fra "Group Menu", velg " Group. " Gi dem et navn.
2
Velg "Opprett "-fanen , deretter " Shapes" -ikonet , og deretter " Linje ". Klikk på en rekke punkter for å definere den veien du vil at objektet skal følge. Velg " Endre" -fanen , velg " Edit Spline " modifier , velg deretter " Vertex . " Flytt punktene av linjen for å justere formen på banen etter behov.
3
Velg " Hierarki "-kategorien på "Command "-panelet . Velg " Pivot "-knappen . Velg og flytte pivot punkt på objektet til stedet der du vil at objektet skal berøre banen . For eksempel på en berg-og -dal-bane vogn, plasser dreiepunkt på bunnen av vogna .
4
Klikk på "Time Configuration" ikonet i nedre høyre hjørne av skjermen . Angi hvor mange frames du vil ha i animasjonen. Velg " OK " for å avslutte dette vinduet .
5
Velg " Motion "-kategorien . Klikk på " Assign Controller "-ikonet . Velg " Sti begrensning . " Klikk på " Pick Sti "-knappen , og klikk på banen du har laget med linjen . Hvis du klikker på "Play Animation "-ikonet , vil du se din objekt følge den angitte banen .