datagenererte bilder ( CGI ) er mer enn 40 år gammel. Veksten har fortsatt med utvidelse av elektronikkindustrien , Internett-funksjoner og omfattende fremskritt i CGI -teknologi . De fleste av innovatørene av CGI -teknologi jobbet i universitets laboratorier og forskningslaboratorier i begynnelsen av 1960. Deres mål var å skape bilder fra digitale elektroniske data . Kunstnere og datamaskinen forskere samarbeidet for å skape de bildene som driver PC -og filmbransjen i dag . Verter
Noen av fasilitetene som huset de tidlige innovatører inkludert Bell Labs , Ohio State University, New York Institute of Technology, MIT og mange fly-og bilindustrien selskaper.
Samarbeidspartnere
Kunstnere involvert tidlig i CGI animasjon inkluderer Chuck Csuri og John Whitney , som samarbeidet med forskere som Ivan Sutherland og Ken Knowlton .
Funding
p Med et stipend fra National Science Foundation i 1971 , dannet Chuck Csuri Computer Graphics Research Group ( CGRG ) for å gi en oppgjørssentral av sorterer der samarbeid kan bli fostret .
Virksomheter
bedrifter som så potensialet markedsføring muligheter med CGI og støttet teknologien var digitale effekter , Magi og Robert Abel og kollegaer , blant andre.
Second Wave
på slutten av 1970-tallet og tidlig på 1980 spesialeffekter produksjonsselskaper og utstyr og software utviklere hoppet på CGI bandwagon . Lucas Films , Digital Productions og Omnibus var blant de som er involvert i den andre bølgen av CGI historie .
Followers
p Som teknologien ble et innslag på den digitale scenen , andre tilpasset de CGI prosesser og fortsette å bruke den i dag. Disse selskapene inkluderer Pixar , Disney , Digital Domain og Sony.