MLR er en sampling og looping program som kjører i Max Runtime miljøet . Den er produsert av selskapet Monome for bruk med sine maskinvare grensesnitt . Programmet lar deg laste opp dine egne lyd , endre tonehøyde og hastighet , satt et tempo og kontrollere avspillingen med en Monome enhet. Ved hjelp av MLR for første gang kan være frustrerende , siden det ikke fungerer på egen hånd , men når du lærer hvordan du kjører programmet , kan du lage musikk i sanntid med svært lite oppsett. Du trenger
Monome grensesnitt
USB -kabel
Vis flere instruksjoner
Prepare MLR for avspilling
en
Install Max /MSP eller Max Runtime på datamaskin. Dette er nødvendig for å kjøre MLR programmet.
2
Koble Monome grensesnittet til datamaskinen med en USB -kabel.
3
Dobbeltklikk på " _mlr . MXB "for å åpne eller åpne " _mlr256.mxb " hvis du bruker en Monome 256 -grensesnitt. Disse er de viktigste programfiler og ligger i MLR zip-fil.
4
Dra lydfiler fra datamaskinens harddisk inn i " Audio File Drop "-boksen. Disse filene er de lydprøver du skal looping .
5
Velg lydfilene du vil tilordne til hver rad med knapper på Monome grensesnittet fra drop- down menyer på venstre side av skjermen. De første drop- down menyen kartene til den andre raden av knapper, de andre menyene kart til tredje rad , og så videre.
6
Klikk på en "gruppe " for å tilordne en prøve til en gruppe . Prøver i en gruppe spille en om gangen . For eksempel, hvis du tildeler to prøver til gruppe 1 , spiller den første prøven første gang, og den andre prøven spiller andre gang.
7
Dra opp gliderne på høyre side av skjermen for å øke volumet av audio grupper , eller trykk på " mute " for å dempe lyden .
8
Dra opp glideren over " DAC " for å øke hovedvolumet .
9
Klikk " DAC " for å slå på lyden.
start avspilling
10
Trykk på den første nøkkelen i andre rad på Monome grensesnittet for å starte spille av en lyd- prøve fra begynnelsen .
11
Trykk på en tast etter den første nøkkelen , slik som de andre eller tredje tastene , for å spille prøven fra en senere posisjon. For eksempel kan trykke den andre knappen på rad utløse prøven å spille fra den 10 -sekunders mark
12
Klikk på " +" og . "-" Knappene ved siden av " oktav " bokser for å øke eller redusere banen av en prøve av en oktav . Endre oktav endres også avspillingshastigheten.
13
Klikk og dra opp eller ned på "speed" boksen for å øke eller redusere hastigheten på avspillingen av en prøve . Dette påvirker banen og lengden av prøven .
14
Klikk " rev " for å reversere avspilling av en prøve .
15
Klikk og dra opp eller ned på den " tempo "-boksen , eller klikk på "trykk " boksen for å stille inn tempo .
16
Klikk og dra opp eller ned på " sub" boksen for å endre antall slag per bar .
17
Klikk på " -4 ", " -1 ", " 1 " eller " 4 " knapper under " justering " for å endre tempoet av antall enheter angitt av knappen navn.
18
Velg quantization hastigheten ved å klikke på " quantize " og velge en hastighet fra rullegardinmenyen . Kvantisering endrer måten MLR reagerer på tastetrykkene på Monome grensesnitt og holder lyd i takt med rytmen .
Lagre og hente innstillinger
19
Klikk på en pil i " forhåndsinnstilt " boksen for å velge en plassering for lagring av MLR gjeldende innstillinger , for eksempel volum og rad konfigurasjon.
20
Klikk på " butikken. " Skriv inn et navn for den forhåndsinnstilte i popup vinduet. Klikk "OK".
21
Klikk på en pil i " forhåndsinnstilt " boksen for å velge en lagret forhåndsinnstilling. Klikk på " recall " for å bruke forhåndsinnstilt til MLR innstillinger.
Lage og spille et mønster
22
Trykk på femte eller sjette nøkkelen fra venstre på øverste rad av Monome grensesnitt for å aktivere mønster opptak.
23
Trykk på en annen tast på Monome grensesnitt for å starte innspillingen. Opptaket avsluttes når mønsteret er fullt. Mønsteret spiller automatisk.
24
Trykk på den samme tasten du brukte til å aktivere opptak for å stoppe mønsteret er avspilling. Mønsteret er slettet fra minnet samtidig .