Per 2011 er Spectrasonics for Omnisphere muligens den mest omfattende , fleksibel og variert software synthesizer på markedet. Dens fremste blant lyddesignere og synthesists er slik at , uten å vite det , har du sikkert hørt den lyder i filmer , musikk og TV- produksjoner . Den er designet for profesjonell bruk, men er intuitivt nok til at uerfarne brukere kan lære å bruke det med litt tålmodighet og praksis. Bygge en grunnleggende lyd patch i Omnisphere er en grei prosess , men Dybden vil kreve en grundig lesning av den medfølgende manualen for å få mest mulig ut av det. Instruksjoner
en
Åpne din VST - , AU - eller RTAS - kompatibel vert søknaden og last Omnisphere . Omnisphere kan ikke fungere i frittstående modus - det krever en rekke program til å kjøre . Når lastet , vises grensesnittet .
2
Klikk på " Edit" -knappen i Omnisphere grensesnitt for å angi redigeringsmodus. Alle lyd patcher er opprettet ved hjelp av denne modusen.
3
Klikk på " Synth "-knappen i midten av Omnisphere grensesnitt og klikk deretter på oval som inneholder et bilde av en lydbølge nedenfor det. En pop -up liste vises med de tilgjengelige lydbølger som danner grunnlaget for hver Omnisphere lyd patch .
4
Velg en lydbølge fra listen . Sinusbølger produsere en jevn lyd , firkantede kurver produsere en pitched summende lyd og trekant bølger lage et skarpt summende lyd .
5
Shape lydbølgen du har valgt ved å manipulere glidebryterne merket " Shape ", " Symmetry " og " Hard Sync" rett under lydbølge oval. Disse innstillingene vil endre lydbølge på ulike måter . Eksperimenter med forskjellige innstillinger på hver til du kommer til en lyd du ønsker å øke med Omnisphere øvrige funksjoner.
6
Slå på filter delen ved å klikke på knappen til venstre for " Filter" etiketten. Filtre , slik som lav -pass og høy -pass , blir brukt til å filtrere ut bestemte frekvensområder i en lyd. Et low-pass filter vil gi lavere frekvenser gjennom mens filtrere ut høyere frekvenser - dette er hensiktsmessig for å produsere basslyder . En high- pass filter vil filtrere ut lavfrekvente lyder , som passer for de fleste andre lyder . Eksperimenter med ulike filtre ved å velge dem fra drop -down menyen under Filtre .
7
Åpne den første drop- down menyen i Modulation delen av Omnisphere grensesnitt . I lydsynteser , blir modulasjon brukes til å endre basen lyden ved å krysse den med lydinformasjon fra en annen kilde . Drop -down menyen viser de tilgjengelige modulering kilder innen Omnisphere . I de fleste tilfeller vil en lavfrekvent svingning , eller LFO , brukes - dette er generelt sant i lydsyntese for øvrig. Velg " LFO 1 " fra listen .
8
Klikk på boksen med et bilde av en lydbølge i LFO delen av Omnisphere grensesnitt og velg en lydbølge type. Alternativene er de samme som i trinn tre . For eksempel, hvis du valgte en sinusbølge i Trinn 3 å modulere det med en trekant bølge produsere en sinuskurve utvidet med noen av de karakteristiske summende lyd forbundet med en trekant bølge . Når den er valgt , har du opprettet en grunnleggende lyd patch i Omnisphere .
9
Bruk Omnisphere forskjellige funksjoner for å eksperimentere med de nesten uendelige måter som en lyd kan bli laget med denne synthesizer . Blant lyddesignere , er Omnisphere kjent for sin ekstreme dybde og fleksibilitet . Fra en enkel lyd patch som den du nettopp har laget , kan du oppnå nesten hvilken som helst lyd .