En lyd kompressor plug -in komprimerer volumet spekter av en lyd , noe som gjør kraftige delene roligere og gjøre de rolige delene høres høyere . Den gratis , open -source Audacity audio editor inkluderer en innebygd kompressor plug -in , som har fem kontroller: Threshold , Noise Floor , Ratio, Attack og Decay . De optimale innstillingene for disse kontrollene vil selvsagt avhenge av selve lyden , men å forstå hvordan du setter opp Audacity kompressor hjelper deg med å produsere den best mulige resultater . Terskel
Terskelen kontroll på Audacity kompressor bestemmer volumet nivået som kompressor aktiveres. For eksempel, hvis terskel glideren er satt til " - 10dB , " kompressoren aktiveres når lydens volum nivået går over -10 desibel . Jo lenger til venstre du drar dette skyver, jo lavere volumet som en kompressor slås på . Sett denne kontrollen slik at kompressoren jevner ut lydens volum dynamikk uten at det høres altfor flat. Begynn med Threshold kontroll på " - 1dB , " deretter gradvis flytte den til venstre til du oppnår ønsket nivå av komprimering.
Noise Floor
Audacity kompressor kan ikke si forskjellen mellom ønskede og uønskede deler av et stykke lyd: den behandler alle lyd i filen likt. Derfor , hvis du bruke komprimering til et opptak som inneholder bakgrunnsstøy , trykker de støy i tillegg til signalet , noe som gjør det mer hørbar . For å bøte på dette ved å bruke Noise Floorcontrol , noe som reduserer volumet av lyder under et visst nivå , for å unngå sammenpressing av bakgrunnsinterferens . Start med å sette "Noise Floor " glidebryteren helt til venstre , og deretter flytte den til høyre til kompressoren påvirker lyden, men ikke bakgrunnsstøyen.
Ratio
Ratio kontroll bestemmer hvor mye kompresjon at effekten gjelder lyden. Jo høyere forholdet er , jo mer komprimert kontrastfattige lyden vil være . Bruk et kompresjonsforhold på 2:1 til lett glatte ut lyd i , for eksempel , den endelige miksen av en sang . Still forholdet til en mer dramatisk 4:1 eller høyere for å produsere den knuste -klingende bass og basstromme vanlig i elektronisk musikk. Generelt , høres en høy andel innstilling best med en høy terskel innstilling , og vice versa .
Attack Og Decay
angrep og Decay glidere bestemme hvor raskt kompressoren aktiverer og deaktiverer . En kort angrep innstilling, for eksempel , fører til kompressoren for å aktivere umiddelbart etter at lydens nivå når grensen , mens en lang Svekkelse innstilling virker kompressoren holde på selv etter at lyd- fall under terskelen. Hvis du bruker kompressoren til å lage en pumpende , forvrengt effekt på et instrument , setter disse kontrollene til svært lave innstillinger , for mer subtil komprimering , som når du komprimere en hel sang , øke tiden innstillingene for disse kontrollene < . br >