Moderne datamaskiner har en stor spekter av lyd- signal redaktører, volumkontroller og prosessorer , slik at brukeren kan kontrollere mange paramaters av hva de hører fra utstyret deres . Mens disse avanserte alternativene kan hjelpe audiofile finpusse sine systemer for optimal ytelse , de kan også medføre problemer . Gain etapper utjevning og romlig behandling kan i stor grad påvirke hvordan lyden generert av en datamaskin kan høres . Noen tips vil hjelpe deg å sette de fleste datamaskiner til deres beste lyd. Gain Iscenesettelse
Datamaskiner er avhengige av digital behandling for å produsere og generere lyd . Den rå audiodata lagres i datamaskinen og settes sammen igjen for avspilling. Før det når datamaskinens utgangsjacker , må den passere gjennom en rekke digitale volumkontroller . Dataprogrammer , operativsystemer og lydkort kan alle pålegge sine egne volumkontroller til lydsignalet . Du kan lett føre til gevinst staging, eller volum , problemer. Hvis du setter et lydprogram volum til lav og sette operativsystemets volumet høyt for å kompensere , kan resultatet virke som en normal lyd volum, men datamaskinen vil legge system støy , mulig forvrengning og mangel på sonisk klarhet og dybde . Kalibrere disse kontrollene til å arbeide sammen spiller en viktig rolle i å få det beste ut av en datamaskin. Velg bare en volumkontroll som å justere lyd , og la resten satt på fullt volum . Dette trinnet vil sikre renest mulig gevinst iscenesettelse.
Utjevningskomponent
Mange lyd programmene inneholder integrerte equalizere ( EQ ) . Disse equalizere kan variere fra sofistikerte , profesjonelle plug- ins til dårlig kvalitet forhåndsinnstilt kun prosessorer . Den beste lydgjengivelse oppstår vanligvis når du bruker bare én EQ på signalet og bare når det er nødvendig . Hvis datamaskinen er koblet til et high- end stereoanlegg , deaktiver EQ fra datamaskinen , som stereo vil gi den nødvendige behandlingen for best lyd mulig. EQ kan bevise svært nyttig i enkelte situasjoner , men. Hvis du ønsker å spille av lyd via en laptop begrensede høyttalere, kan forhåndsinnstillinger slik som de som finnes i iTunes bidra til å overvinne liten høyttaler dårlig ytelse , styrke lydutgang. Bare bruke EQ når det trengs.
Spacial Processing
Mange moderne datamaskiner har også romlig prosessering , eller " 3D" behandling, for å forbedre DVD eller andre multimedia -avspilling . Mens disse prosessorene kan virke nyttig i å skape en mer interessant musikalske miljøet fra et sett med bærbare høyttalere, se bort fra dem for optimal lyd fra en datamaskin. Hver av disse spesielle prosessorer bruker konstruktive og destruktive utfasing og psyko- akustiske teknikker for å lure brukeren øre til å tro at lyden kommer fra et annet sted enn høyttalerne. Selv om effektiv , ødelegger denne behandlingen iboende fra på lydsignalet , noe som resulterer i en tynnere , muddier lyd.
Bit dybde og oppløsning
fleste lydkort for datamaskiner opererer på CD industristandard på 16 -bits dybde og 44,1 kHz frekvens oppløsning, noe som betyr at lyden er i hovedsak behandlet 44.100 ganger i sekundet med et ord lengde på 16 bits. HDTV og DVD audio standarder , er høyere, men på 24 -bits dybde og 48 kilohertz ( kHz ) . Dette oppsettet øker datamaskinens behandling av lyd til 48.000 ganger i sekundet , . Datamaskinen vil lagre denne informasjonen på et ord lengde av 24 år. Ved å øke både størrelsen og frekvensen av det digitaliserte audio, kan datamaskinen sende et signal overlegen . Hvis datamaskinens maskinvare matcher denne spesifikasjonen , setter sin sjåfør til å operere i 24 -bit , 48 - kHz for å optimalisere sitt potensial .