? Virtual reality blir mer og mer nøyaktig som utviklere finne måter å simulere kompleksiteten i den verden vi lever i. En av de mer vanskelige problemer de står overfor i spill og teknologi er lyd okklusjon . Definisjon
Sound okklusjon blokkering av lyden av store objekter mellom lydkilden og lytteren . Som vi alle vet av erfaring , er dette blokkerer ikke komplett , som med lys. I stedet for å lyd flyter rundt hindringer kommer fra forskjellige retninger med ulike mengder dempning .
Vanskeligheter
Simulerer lyden okklusjon er ikke så enkelt som å gjengi grafikk . Å fortelle når ditt syn på noe er blokkert, kan programmerere bruke enkle ray casting , etter en rett linje (eller ray ) fra kamera til objekt for å se om banen er blokkert . Lyd, men kan bevege seg rundt hindringer .
Solutions
Generelt utviklere ignorere dette problemet , så løsningene er svært kostbare i datakraft. En metode for å simulere lyden okklusjon er å gjøre en grov modell av 3d form av det virtuelle rommet og bruke den til å simulere lyden bølgeutbredelse .