Mastering et stykke av innspilt musikk er avgjørende siste fasen av behandlingen før du distribuerer musikken enten på nettet eller på CD . Mastering består ofte av utjevning , dynamisk kontroll og skaffe kommersielle lydnivåer . En egen mestring ingeniør har ofte erfaring og nødvendig utstyr for store kommersielle utgivelser , men de på et lavt budsjett kan mestre sin musikk med kvalitet i Pro Tools LE 7.4. Mastering i Pro Tools
Mastering i Pro Tools kan gjøres enten ved å behandle master spor før sprette en mix eller ved å importere en ferdig miks til en ny økt . For best resultat bør unmastered mikser ikke være altfor komprimert , bør la en riktig mengde takhøyde ved å sikre topp nivå ikke overstiger 6dB , og bør være et minimum av 24-bit/44.1-kHz format .
Bestem Audios behov
Hver lydfil har forskjellige styrker og svakheter som må håndteres på riktig måte under mastering scenen. Overprocessing kan ødelegge en blanding , så hør kritisk til hvordan hver prosessor effekter lyden positivt eller negativt. Har et sluttresultat i tankene og vurdere å importere en tilsvarende kommersielle opptak i økten for raske sammenligninger . Dette vil sørge for at du er på rett spor og sørge for at hver prosessor du legger tjener et bestemt formål.
Utjevningen
Sett inn en equalizer på masterspor . For å finne problemområder frekvenser , lage en drastisk , smal båndbredde boost og feie et spekter av frekvenser . Når du hører vurdere et skjemmende frekvenser som muddiness eller hardhet kutte frekvensen med et lite beløp. Ofte er mellom 0 og 3 dB vil være mer enn nok . Dersom sporet samlet er ikke skarpe nok eller ikke har nok lave enden , bruk en høy hylle eller lav hylle boost å understreke disse frekvensene .
Dynamics Processing
< p > dynamikkbehandling kan lime elementene i blandingen sammen og tillate den samlede vei til å bli høyere. Sett inn en behagelig kompressor på master spor før eller etter utjevning og generelt sett en lav ratio, treg angrep og rask frigjøring innstilling, og senke terskelen for å oppnå en 0 til 3 dB gain reduksjon. Juster innstillingene for den aktuelle musikken . Du kan også bruke en multiband kompressor , som fungerer som ligner på en normal kompressor , men virker på en bestemt frekvensområde bare . Dette kan brukes til å "de -ess " den generelle spor ved hjelp av multiband kompressor i tre til 7kHz rekkevidde og sette terskelen slik at bare " ess " høres utløse komprimering .
Andre Processing
Mastering kan også innlemme stereo - bredde -behandling for å utvide eller innskrenke den generelle stereobilde. Mid -side prosessorer er i stand til å bearbeide informasjonen i senterkanalen separat fra at av side- kanaler , noe som åpner for kreativ og presisjon komprimering og utjevning.
Begrense
Brick -wall begrensende er egentlig en high- ratio kompressor som skal settes inn sist i din signal kjeden . Senking av terskelnivåene av lyd og automatisk hever nivået av det samlede spor. Utgangen kan aldri stige over 0dB og hindrer spor fra klipping og forvrenge lyden. Vær forsiktig med å oppnå for mye gain reduksjon som alle dynamikken i sporet kan bli ødelagt og lyden kan høres betydelig verre. Alt fra 0 til 6dB av reduksjonen kan bidra til å gi dine spor konkurransedyktig loudness mens de fortsatt høres bra.
Finalization
Sikre dine spor fades inn og ut etter behov. Sprette spor ved å velge Bounce fra Fil-menyen . For CD utgivelser bør du velge 16-bits/44.1 format og sørg for å legge Utjamning når spretter fra en høyere bithastighet til en lavere bithastighet - dette gjør konverteringsprosessen mindre merkbare . Den spratt filen kan nå bli skrevet til en lyd-CD eller konverteres til andre formater for elektronisk distribusjon .
Generelle tips
Kvaliteten på mestring avhenger sterkt av akustikken i rommet , nøyaktigheten av studio monitorer og erfaring. Streve for godt utstyr , sammenligne resultatene til kommersielle utgivelser og få en god forståelse av hvordan hver prosessor påvirker lyden vil forbedre resultatene. Pro Tools LE 7.4 omfatter alle former for plug- ins og prosessorer du trenger for å mestre et spor , men det er også mulig å bruke tredjeparts RTAS format plug- ins også. Hver prosessor har en unik sound , personlige preferanser avgjør hvilken plug -in produsenten å bruke
.