Hver sjanger av musikk krever et annet sett med utjevning , eller EQ , innstillinger for å hente ut de elementene som de fleste forbedre den. Man må vurdere instrumentene som er involvert i produksjonen , miljøet der det vil bli spilt , og publikum som vil lytte til det. For eksempel krever klassisk musikk et bredere spekter av subtile dynamikk og kan bli lyttet til intenst i en rolig stue , mens rap musikk kan spilles på toppen volum i en overfylt danseklubb - både oppslukende opplevelser , men med svært forskjellige EQ krav . For den rungende lyd karakteristisk for rap sanger , kombinere EQ med komprimering, og la noen dynamikk . Du trenger
lyd redigering program ( FruityLoops , Pro Tools , Sonar )
Vis flere instruksjoner
en
Gi hvert instrument sin egen plass i miksen. Regelen med EQ er trekke fra, ikke legg . For å få en blomstrende basstromme , ikke heve 60 Hz med 9 dB , i stedet ta ut alle frekvenser fra de andre instrumentene som blir på sin måte . For eksempel, snarer noen ganger har en tone ved 60 Hz som blokkerer spark fra blomstrende hele veien gjennom . Også , hvis du har et kick og en dyp bass linje, senke spark ved 60 Hz , og heve den litt ved 120 . Hev bass ved 60 Hz med mer enn 2 dB .
2
Komprimer alle de enkelte instrumentene . Separate trommer fra en annen også. Kick, snare , toms og diskant trenger alle sine egne spor . Knus bølgeformen til like før det punktet hvor mister tekstur og angrepet av lyden blir borte , og det ender opp med å høres ut som et hjerteslag. Basstrommer er spesielt utsatt for å utvikle denne uønskede " puste " eller hjerterytme lyd. Se på din kurver zoomet ut . De skal se ut som rektangler , eller så nær som du kan få dem uten å puste lyd finner sted.
3
Når du EQ og komprimere hvert spor , til EQ rap sanger, gi den endelige kompresjon og EQ på master spor. Dette gjøres best med en multi -band kompressor , ikke en EQ etterfulgt av en kompressor. Pro Tools og de fleste andre lydredigering programvare har denne effekten bygget i. De fleste rap sanger nytte av et lite push i kantene ( 60 Hz og 10 kHz ) og en dukkert i midten rundt 1 kHz . Fordi du ga det sin egen plass i trinn 2 ved EQing alt annet ut av sin måte , dette presse bør ikke kjedelig stemmen . Etter at trykker du på komprimering av squashing så mye du kan. Husk at første prioritet for den tiltenkte målgruppen av klubbgjengerne er sannsynlig å være den bump følelse og det som oppfattes som volum , over fine punktene av lydkvalitet . Trykk og squish til grensene for akseptabel lydkvalitet , med det i tankene . Din masternivå bør treffer toppen av måleren på hver basstromme og bør bunnen ut på ca -3 db .