Det er ingen standard tretrinns prosess for datastyring. Imidlertid kan vi dele opp prosessen i tre kjerneaspekter som er avgjørende for å håndtere lyd digitalt:
1. Analog-til-digital konvertering (ADC):
* hva det gjør: Dette er det første trinnet, der den kontinuerlige analoge lydbølgen blir transformert til en serie diskrete digitale verdier. Dette oppnås ved å prøve lydbølgen med jevne mellomrom og tilordne en numerisk verdi til hver prøve.
* hvorfor det er viktig: Datamaskiner kan bare forstå og manipulere digitale data, så dette trinnet lar oss bringe lyd inn i det digitale domenet.
2. Digital signalbehandling (DSP):
* hva det gjør: Dette er hjertet av digital lydmanipulering. Når lyden er digital, kan vi bruke algoritmer for å endre, forbedre eller endre lyden på forskjellige måter. Dette inkluderer:
* Redigering: Kutting, liming og manipulering av lydklipp.
* Effekter: Legge til reverb, forsinkelse, utjevning, komprimering og andre effekter.
* Syntese: Å lage nye lyder fra bunnen av ved hjelp av digitale oscillatorer og andre verktøy.
* hvorfor det er viktig: DSP gir oss mulighet til å kontrollere lyd på måter som var umulige med analogt utstyr.
3. Digital-til-analog konvertering (DAC):
* hva det gjør: Når vi ønsker å høre den bearbeidede digitale lyden, må vi konvertere den tilbake til en analog bølgeform. Dette gjøres ved å bruke en DAC som oversetter de numeriske verdiene tilbake til et kontinuerlig signal.
* hvorfor det er viktig: DAC -er broer gapet mellom den digitale verden og den analoge verdenen av ørene våre.
Viktig merknad: Disse stadiene er ikke nødvendigvis forskjellige, og implementeringen av dem varierer avhengig av den spesifikke programvaren og maskinvaren som brukes. De representerer kjerneprosessene som er involvert i å bringe lyd inn i det digitale domenet, manipulere det og til slutt sende den ut til den virkelige verden.