Prosessen med å spille lyd mens den blir lastet ned heter
streaming . Her er en oversikt over hvordan det fungerer:
1. Forespørsel:
- Du klikker "Spill" på en sang, video eller annen lydfil.
- Enheten din sender en forespørsel til serveren som er vert for lyden.
2. Last ned og spill:
- Serveren begynner å sende lyddataene i små biter (pakker) til enheten din.
- Enheten din begynner umiddelbart å spille lyd fra disse pakkene, selv om hele nedlastingen ikke er fullført.
- Dette er som å se på en film mens den fremdeles laster ned; Du kan begynne å glede deg over den før hele filen er på enheten din.
3. Buffering:
- Når lyddataene lastes ned, lagres de i en midlertidig buffer på enheten din.
- Denne bufferen fungerer som en kortsiktig lagringsplass, og sikrer en jevn avspillingsopplevelse selv om nedlastingshastigheten svinger.
- Hvis nedlastingshastigheten er raskere enn avspilling, fylles bufferen opp.
- Hvis nedlastingshastigheten er tregere enn avspilling, kan bufferen bli tom, noe som fører til et kort avbrudd i lyden (en "buffering" -melding).
4. Fullføring:
- Prosessen fortsetter til hele lydfilen er lastet ned og spilt.
Nøkkelpunkter:
* sanntid: Streaming er en sanntidsprosess, der lyd spilles som den mottas.
* Redusert lagring: Du trenger ikke å laste ned hele filen før du kan høre på den.
* Internett -avhengighet: Streaming er avhengig av en stabil internettforbindelse for å fungere ordentlig.
* Begrenset kontroll: Du har kanskje ikke full kontroll over avspillingsopplevelsen, avhengig av tjenesten og internetthastigheten.
eksempler på streamingtjenester:
* Spotify
* Apple musikk
* YouTube
* Netflix
* Rykke
Gi meg beskjed hvis du vil dykke dypere i et spesifikt aspekt ved streaming!