Bitmap brukes vanligvis til følgende oppgaver:
1. Raster-grafikk:Lagre og representere digitale bilder. Hver piksel i et bilde er representert som en bit i punktgrafikken, som definerer fargen eller opasiteten.
2. Skriftgjengivelse:Brukes i datamaskinfonter, der hvert tegn er definert som et punktgrafikkmønster. Bitmaps brukes ofte for rasterfonter, som består av individuelle piksler.
3. Mønstertilpasning og søk:Punktgrafikk kan brukes for effektiv mønstertilpasning og søkeoperasjoner, der et gitt punktgrafikkmønster sammenlignes med et større punktgrafikkbilde for å finne forekomsten.
4. Maskering og gjennomsiktighet:Bitmaps brukes til å lage masker eller alfakanaler for bilder, som definerer gjennomsiktigheten til forskjellige områder.
5. Bildebehandling:Bitmaps er mye brukt som input og output for ulike bildebehandlingsoperasjoner som endring av størrelse, beskjæring, uskarphet, skarphet og fargemanipulering.
Det er imidlertid visse oppgaver der punktgrafikk ikke brukes ofte eller ikke er optimale:
1. Vektorgrafikk:I motsetning til punktgrafikkbilder, lagres ikke vektorgrafikk som punktgrafikk, men som matematiske beskrivelser av linjer, former og kurver. Vektorgrafikk foretrekkes når skarpe kanter bevares, skalerbarhet og høyoppløselig utskrift er avgjørende.
2. Animasjon og video:Mens punktgrafikk kan brukes til enkle animasjoner eller sprites, er de vanligvis ikke det mest effektive valget for å lage jevne animasjoner eller videoer av høy kvalitet. I stedet foretrekkes vanligvis vektorgrafikk eller spesialiserte videoformater.
3. 3D-grafikk:Bitmaps er ikke mye brukt i 3D-grafikk, der objekter er definert og gjengitt ved hjelp av matematiske representasjoner og lysmodeller. 3D-grafikk bruker vanligvis andre datastrukturer og algoritmer for å representere og behandle tredimensjonale scener.
4. Tekstbehandling:Bitmaps er ikke ofte brukt til tekstbehandling, da de ikke er godt egnet for å representere og manipulere teksttegn. Tekst er vanligvis representert ved hjelp av tegnkoder, fonter og typografirelaterte teknikker.
5. Datakomprimering:Bitmaps kan være ineffektive når det gjelder datakomprimering sammenlignet med andre formater eller teknikker. Kompresjonsalgoritmer uten tap er kanskje ikke like effektive med punktgrafikkbilder, mens komprimeringsalgoritmer med tap kan introdusere synlige artefakter.