Sprites er de animerte objekter og figurer i 2D-animasjoner og videospill. Utviklere begrense antall farger for å spare minne, prosessorkraft krav og båndbredde . Ved å tildele fargepaletter til hver sprite kan de holde minne liten og samtidig øke antall farger tilgjengelig for spill eller animasjon . Du kan ta flere ulike tilnærminger til å endre en sprite fargepalett , avhengig av ditt grafikk program . Instruksjoner
en
Åpne sprite i ditt image editor. Det vil bli redigert i Index farge -modus, noe som betyr at din søknad vil generere en tabell over 256 farger referert av bildet. Avhengig av grafikk søknaden, vil du ha tre forskjellige alternativer for å bytte farger.
2
Konverter dokumentet til RGB -modus . Dette vil gjøre alle farger tilgjengelige til bildet ditt. Male de nye fargene i løpet av de eldre farger. Når du er ferdig, konvertere dokumentet tilbake til indeks farge modus til å lage en tabell med de nye fargene .
3
Bytt fargepalett med en annen. Du kan laste ned fargepaletter (kalt Color Look Up Tables , eller CLUT ) fra nettet og importere dem til de fleste bruksområder. Sørg for å finpusse Sprite piksler, slik at det ser bra ut med den nye paletten .
4
redigere fargepaletten piksel for piksel . Åpne programmet fargevelgeren eller farge verktøy for å se tabellen over tilgjengelige farger. Dobbelklikk eller høyreklikk på den fargen du vil erstatte , og velg den nye fargen fra de tilgjengelige system farger. Gjenta for hver farge du vil erstatte.