Datamaskiner kan være en effektiv måte å lære fordi de fleste barn og voksne som allerede bruker tid på en datamaskin . Pedagogiske dataverktøy kan brukes av nesten hvem som helst investert innen utdanning, inkludert elever, foreldre og lærere , men de ville bli brukt på forskjellige måter. Selv vanlig programvare og Internett kan hjelpe med kognitiv og sosial utvikling . For studenter
En tekstbehandler er en enkel og effektiv pedagogisk verktøy for studenter . Det sparer tid når du skriver papirer , åpner for tillegg, revisjoner og endringer uten omskriving, og den digitale filen kan transporteres enkelt. Nivået på kognisjon øker for studenter som bruker en tekstbehandler er flere funksjoner , for eksempel ordbok eller synonymordbok. Velge en passende synonym er viktig når du bruker en synonymordbok .
Dataspill og andre online aktiviteter økning hånd-øye- koordinasjon . Online kryssord eller andre oppgaver bidra med språklige , matematiske og logiske evner. Strategi spill krever mange ferdigheter, men er også ganske underholdende .
Web 2.0 -programvare hjelper studentene lære og gjøre det bedre på skolen . Stu.dicio.us og Gradefix er to programmer som skaper en tidsplan for lekser og prioriterer dem . De er nyttige for å lære tid ledelse og holde styr på viktige oppgaver .
For Foreldre
Foreldre kan dra nytte av dataverktøy ved å søke på nettet for alderstilpasset dataspill eller ved å velge programvare som de kan leke med barna sine.
Foreldre til små barn kan arbeide med addisjon, subtraksjon , ordforråd og andre nødvendige ferdigheter på nettet ved å spille engasjerende , interaktive spill. For eldre barn , mange populære brettspill har en programvare tilsvarende som hele familien kan spille. Jeopardy og Vil du bli millionær er populære trivia spill med PC -versjoner . Monopol og livet er strategispill som kan spilles på en datamaskin . Foreldre bør forhåndsvise og velge spill før oppmuntre sine barn til å spille dem .
For lærere
Lærere kan bruke dataverktøy både i timene og i å håndtere sin klasserom. For leksjoner , kan lærerne bruke presentasjon programvare og benytte seg til multimedia ressurser ved å inkludere bilder, lyd , video og hyperlenker ved behov . In-class aktiviteter kan kreve studenter til å søke etter informasjon på nettet mens instruktøren lærer dem hvordan de skal bruke søkemotorer og søkeord effektivt. Oppdrag som innlemme dataverktøy er spesielt vellykket i å generere student interesse. Klasserom blogger for tidsskriftet svar, podcaster for bokanmeldelser eller tekst oppsummeringer og wikier for gruppe prosjekter er populære metoder for bruk av dataverktøy i undervisningen .
Lærere kan bruke elektroniske ressurser som Blackboard , Chalksite og Engrade å administrere klasserom tidsplaner , aktiviteter, undersøkelser og prosjekter. Disse typer programmer på nettet kan spore brukerstatistikk og beregne karakterer samt tjene som et sentralt punkt for kommunikasjon for lærere og elever .