Du vil oppleve problemer med å flytte en modell fra Autodesks Maya til 3ds Max (tidligere 3D Studio Max) , hvis du prøver å gjøre det med Maya sin standard filformat . Mens de to programmer er begge produsert av Autodesk , er de ikke konstruert for å være kompatibel umiddelbart . Det finnes imidlertid to metoder som kan brukes til å sende en modell fra den ene til den andre. Maya og Max Native filformater
Mens de er både Autodesk -programmer , Maya og 3ds Max benytte to forskjellige filformater. Maya bruker " . Mb " format , mens 3ds Max bruker " 0,3 ds " format . Begge disse formatene er binært , noe som betyr at de inneholder data som består av en streng av nuller og enere . Men programmene bruker ulike navnekonvensjonene og har forskjellige egenskaper , og dette fører til kompatibilitetsproblemer. En fil som du lagrer i Maya består av data som er spesifikke for det programmet, noe som gjør det uforenlig med 3ds Max, og vice versa .
Conversion Issues
Denne konverteringen problemet oppstår spesielt fordi 3D-scener er sammensatt av hjørnene , UV kart, teksturer , kameraer og lys og begge programmene håndterer disse elementene på ulike måter . I tillegg støtter Maya objekttyper at Max ikke, og vice versa . På grunn av dette, det er rett og slett ikke mulig for de to programmene å tolke hverandres filer. For å bekjempe dette problemet , har Autodesk innebygd støtte for ulike andre filformater og eksport moduser . Med disse modusene , kan du flytte modeller fra Maya til 3ds Max .
The FBX Format
FBX format , som eies av Autodesk , er kompatibel med de fleste Autodesk-produkter . Den støtter modeller laget i enten Maya eller 3ds Max, samt avanserte scene egenskaper som kameraer og lys. Du kan bruke FBX format som en effektiv bro mellom de to programmene . Før du kan lagre en fil i dette formatet , må du installere riktig FBX plug -in . Når den er installert , kan du starte plug -in i et eget vindu fra "Start "-menyen .
Eksport as. OBJ
annen måte at du kan sende en modell fra Maya til max er å eksportere den som en OBJ fil fra Maya "Export "-menyen . Den . Obj -formatet er en bransjestandard som kan konvertere Maya -spesifikke geometriske data i modellen inn i en generisk versjon som 3ds Max kan forstå . Når du eksporterer modellen fra Maya og åpne den i 3ds Max, kan du lagre den som en 0,3 ds fil . Merk at OBJ-filer ikke gi støtte for animasjon.