Du er nødt til å jobbe med 2D-og 3D- teksturer å gjøre objektene du oppretter i Maya ser realistisk . Hver type tekstur har sin egen funksjon , og ved å lære om dem, vil du spare tid ved å vite i hvilke situasjoner det er hensiktsmessig å bruke dem . Når du blir dyktigere med hjelp av hver type, kan du lage imponerende 3D- scener. Tekstur
Når du setter en tekstur i Maya , er du fortelle programmet hvordan strukturert objektet skal vises en gang gjengis. Du vil ikke se teksturen i full detalj før du gjør det. Du kan lage disse teksturer innen Maya , og du kan også importere dine egne punktgrafikkbilder. Alle teksturer som du oppretter i Maya er saksbehandlingsfeil , noe som betyr at de er laget med matematiske funksjoner . I motsetning pixel bilder , kan du strekke prosessuelle teksturer så mye du trenger, og du vil ikke miste noe kvalitet. I tillegg , teksturer i Maya , enten 2D eller 3D , har tre egenskaper : farge , brak og specularity . Bump er et mål på hvor forrevne overflaten er , og specularity er et mål på hvor refleksivt det er.
2D Tekstur
Du vil bruke en 2D tekstur når du ønsker å dekke en hel objekt i en tekstur. Er 2D teksturer ikke nødvendigvis enklere enn 3D-teksturer , de bare har en bredere anvendelse . Det vil si , du vil plassere 2D teksturer på de fleste av dine gjenstander . Mange 2D teksturer i Maya bibliotek du vil bruke i nesten hvert eneste prosjekt . Disse inkluderer bule , klut , og havet. Du vil bruke bule som helst du trenger en gjenstand som ikke er helt glatt . Du kan sette den til å lage små , nesten umerkelige støt på objektets overflate , eller store forrevne knop . Additioanlly , kan du bruke klut tekstur for å simulere nesten alle stoff og havet for å simulere en kropp av vann.
3D Tekstur
motsetning til 2D teksturer , 3D- teksturer påvirke et objekt selektivt . Du vil ikke bruke den til å kle et objekt i en tekstur , vil du bruke den til å gi et objekt lokaliserte attributter. For eksempel kan du bruke den Brownske tekstur å dekke deler av et fly i maling , og marmor tekstur for å dekke resten i rock. Når du bruker en 3D- tekstur til et hele objektet , skaper du et inntrykk av at objektet er skåret fra materialet teksturen representerer.
Arbeide med Tekstur
bruke en tekstur til et objekt, klikker du på " Create" -fanen ligger på venstre side av grensesnittet , og velg deretter enten " 2D Textures " eller " 3D-teksturer ." Velg tekstur som du vil bruke, fra listen som vises , klikker du på midt- museknapp og dra deretter teksturen til objektet . Du kan nå endre hvordan teksturen passer på objektet ved å klikke på " Texture Placement Tool " som ligger i hovedvinduet. Når du gjør det, vil små piler vises rundt objektet. Klikk disse for å øke eller redusere tekstur størrelse .