MATLAB fra Mathworks er et svært nyttig dataprogram for registrering og analyse av data . Programvaren kan utføre kompliserte matematiske beregninger og tekniske simuleringer. Du kan også bruke den til grafen noen form du kan matematisk beskrivelse , inkludert to - dimensjonale sirkler , firkanter og polygoner samt tredimensjonale kuler , kuber og andre sylindere . Den enkleste måten å konstruere en kube er å bruke en matrise for å definere seks to- dimensjonale firkanter og deretter definere en annen matrise for å fortelle MATLAB hjørnene på å sette dem sammen . Instruksjoner
en
Definer en seks rad med fire søylematrise å definere de seks kube ansikter ved å skrive følgende : en
fm = [ 1 2 6 5; 2 3 7 6 ; 3 4 8 7 , 4 1 5 8; 1 2 3 4, 5 6 7 8 ]
2
Definer en åtte rad med tre søylematrise å definere punktene hvor ansiktene møtes ved å skrive følgende : en
vm = [ 0 0 0; 1 0 0 , 1 1 0, 0 1 0, 0 0 1 , 1 0 1 , 1 1 1; 0 1 1 ]
3
Plot kuben ved å skrive følgende kode , som også gir hver ansiktet en annen farge og skaper kuben på en praktisk synsvinkel : en
patch (' Hjørner ' , vm , ' Faces ' , fm , ' FaceVertexCData ' , HSV ( 6 ) , ' FaceColor ', ' flat '); view ( -37,5 , 30 )