simplex-metoden er en algoritme som løser lineær programmering problemer med tre eller flere variabler . Det er svært effektiv og brukes i næringsliv, vitenskap og industri i en rekke scenarier . Historie
Simplex metoden var en oppfinnelse av Dr. George Danzig i 1947 , en erstatning for andre metoder for å løse lineær programmering problemer . Det effektivt erstattet dem på grunn av sin kraft og effektivitet .
Fordeler
For komplekse problemer som involverer mange variabler , er Simplex metoden mye raskere enn andre algoritmer til å løse lineære systemer . Den Simplex metodens effektivitet er viktig for programmering , som behovet for prosessorkraft er betydelig lavere når du bruker den.
Betydning
p Hvis mer enn tre variabler er i problemet , vil grafiske metoder mislykkes , som dimensjoner over 3 ikke kan visualiseres ved hjelp av dem . Simplex metoden kan søke der grafiske metoder ikke kan.
Funksjon
Simplex metoden nødvendiggjør å ta et sett med noder og teste dem med tilstøtende hjørnene , inntil ingen er igjen å teste . I metoden bruker du to stater . Enten funksjonen forbedrer eller forblir uendret. Enhver annen endring er ignorert .
Usage
p Hvis et system består av enheter hvis adferd kan modelleres med en lineær funksjon, kan du benytte Simplex metoden. Systemer som passer for Simplex metoden inkluderer en rekke bruksområder innen økonomi , som for eksempel å optimalisere prisen gitt tilbud og etterspørsel, eller i vitenskap, overvåking rovdyr og byttedyr i et gitt miljø .