Rammeverk brukes av profesjonelle 3 - D modellskapere gjengi en datastyrt visualisering av et design eller objektet før det er bygget . Denne visualiseringen kan deretter brukes enten i en pitch til en potensiell klient eller som en del av videre designprosesser. Wireframe teknologien er svært allsidig og gir seg til mange aspekter av design. Bruken varierer fra leken design småskala engineering prosjekter til utformingen av butikker, kontorbygninger og leilighetskomplekser . En av de ledende produsentene innenfor dette feltet er Autodesk med sin 3DS Max programvare serien, som blir brukt av grafiske designere , arkitekter og visualisering spesialister over hele verden. Instruksjoner
Bygg Model
en
Last opp referanse bilder av objektet du ønsker å modellere . Wireframe krever en head-on bilde av objektet og en profil bilde av objektet for å gjengi modellen i 3-D.
2
Bygg opp modellen med generiske sfærer. For eksempel , hvis modellen er en menneskelig figur , bruke en mindre sfære for hodet og et større sfære for kroppen. Sett " Opacity " verdien til 50 prosent i " Blinn Basic paramaters "-menyen for å se referansen image gjennom sfæren .
3
Kombiner flere kuler å lage ett stort objekt. Høyreklikk på enhver sfære og velg " Konverter til " og deretter " Konverter til redigerbare Poly " i drop -down menyen. Under " Endre" overskriften , klikk "Rediger Geometry " og deretter " Fest ". Klikk på en annen sfære , og de to sfærene vil bli kombinert som ett objekt .
4
Endre kulene for å bygge opp objektet . Under " Valg " overskriften , klikk på " Polygon ". Dette gjør at du kan velge deler av området og slette dem , flatere noen av kantene på kuler og gjøre dem enklere å delta sammen . Etter å jevne ut kantene , klikk på " Vertex " under " Valg " overskriften og flytte toppunktene på kantene av kulene slik at de passer referansen bildet. Bruk " Velg og Flytt Tool" og " Select and Non -uniform Scale Tool" i " Valg "-menyen for å gjøre dette . Husk å sjekke at de vertexes passer både hode -image og profil bildet for å sikre at en god 3 -D modellen er gjengitt .
5
Bli med figurene sammen. I " Valg "-menyen , velg " Borders " og velge de to grenser du ønsker å delta sammen . Klikk "Bridge " i " Edit Border "-menyen for å bygge bro over hullene og bli med figurene sammen.
6
Fortsett å bygge opp modellen . Bruk valg for å legge til ekstra detaljer og form til modellen. Det kan være nyttig å bruke " Mirror Axis "-verktøyet i " Parameters "-menyen for å sikre at objektet er helt symmetrisk .
Legg farge og tekstur
7
Påfør ledning tekstur . Trykk på " M" eller gå til " Material Editor " og sjekke " Wire " boksen i " Shader Basic Parameters "-menyen . Dette vil få opp er bildet av en strukturert sfære i forhåndsvisningen .
8
Endre tekstur innstillinger. I " Material Editor " meny, gå til " utvidede parametere " overskriften , der du kan endre tekstur innstillinger. For å endre tykkelsen på kabelen , endre verdien i " Size" -boksen.
9
Add farge. Fortsatt i " Material Editor " meny, gå til " Maps " overskriften og velg "Ingen" til høyre for " Diffus Color "-boksen. Dette vil få opp " Material /Map Browser "-menyen , der du kan velge en farge mønster ; " . Checker " for eksempel " Swirl " eller Du kan også endre farger og egenskaper for mønster i " Parameters "-menyen . Når alle eiendommer har blitt valgt , vil de vise i skjermbildet for forhåndsvisning .
10
Dra teksturen på forhåndslagde objekt skjermen. Dette vil aktivere farge og tekstur innstillinger til ledningen objektet . Om nødvendig , kan ledningen objekt manipuleres videre ved å legge skygger , lys , bølge modifikatorer og bøy modifikatorer fra " Editor "-menyen .