Rhinoceros 3D inneholder verktøy som trengs for å skape et svært detaljert og nøyaktig propell design for produksjonsprosesser. Opprette en propell design som ser nøyaktig, men uten samme grad av detaljer som trengs for å produsere propellen i det virkelige liv , følger de samme prinsippene. Å produsere et propell utforming for bruk i en fremstillingsprosess krever det ytterligere trinn av å finne tverrsnitt data . Opprette en propell bruker flere verktøy i Rhinoceros 3D som gjelder for enhver kompleks buet overflate . Du trenger:
Rhinoceros 3D program
Tverrsnitt data (hvis modellere en fungerende propell )
Vis flere instruksjoner
1 p Hvis du bruker tverrsnittsdata ( se Propeller Aerodynamikk i Resource delen for et eksempel på tverrsnittsdata ) , må du laste det inn en av side visningsportene i Rhino bruker BackgroundBitmap kommandoen . Dimensjonering referansen image er viktig å tillate deg å raskt gå gjennom resten av trinnene uten å endre størrelse .
2
Hver tverrsnitt er konstruert ved hjelp av enten en enkelt Control Point Curve (husk å starte fra bakkant og gå videre, og slå av " Sharp " for å bevare riktig etterfølgende -edge form) eller, hvis du har akkord merket på referansemateriale , et par kontrollpunktjusteringer Curves kjører fra foran på akkord til baksiden . Bruk kampen kommandoen for å opprettholde krumning i forkant av propellen ; flere forsøk kan være nødvendig å ha en helt nøyaktig overflate. Denne metoden har fordelen av å gjøre etableringen av tuppen av propellen lettere .
3
med samme tverrsnitt kurver plassert, to alternativer eksisterer for å skape propellen geometri. Den første er å bruke loftet kommando og velge tverrsnittet i rekkefølge. Dette vil produsere den jevneste overflaten , og hvis målet med design er ikke et design for produksjon , er det beste alternativet og raskere metode .
P Hvis prosjektet krever mer nøyaktighet , så Sweep2 kommandoen gir mer kontroll , men krever også etablering av svært nøyaktige profil kurver som kobles til akkord poeng på hvert tverrsnitt . Når to profilerte kurvene er opprettet , er de valgt som de to skinner for den Sweep2 kommandoen. Så tverrsnittet kurvene er valgt for . Avhengig av hvordan du oppretter kurvene ovenfor ( enten som en kurve eller et par kurver) , kan det hende du må gjenta denne prosessen en gang til for å ha fullstendig propell design.
4
Opprette tuppen av propellen gjøres ved hjelp av BlendSrf kommandoen hvis propell etableringen brukt to kontrollpunktjusteringer Curves ( justere kontrollene i BlendSrf vil skape den riktige profilen ) .
p Hvis bare én Control Point Curve ble brukt til å opprette profilen seksjoner, så det blir nødvendig å bruke profilen kurver som beskrevet i Trinn 3 for bruk av Sweep2 kommandoen. Ved hjelp av de to profilerte kurvene gjør for hele prosessen med å lage propellen geometri skal være ferdig i ett trinn
5
propell airfoil er nå fullført ; . Legge detaljer som navet bør være en grei prosess , gitt verktøyene i Rhino 3D , og utføres ved hjelp av dreie -kommandoen .