A PLC er en programmerbar logisk styring brukes til å styre maskiner ved hjelp av programvare også kjent som ladder logikk. Stige logikk er visuell , i motsetning til den typiske dataprogram som har en sekvens av kommandoer og uttalelser som utfører ulike operasjoner. Denne visuelle formen gjør programmering PLS grei og enkel å følge når du blir vant til det, men mangelen på kommandoer kan være forvirrende i begynnelsen . Input Devices
Input enheter brukes til å gi informasjon til programmet . Noen eksempler er nærhet brytere som vil sende et signal når noe er innen rekkevidde. Et annet eksempel er en temperaturmåler som vil sende en verdi som tilsvarer den faktiske temperaturen hvor måleren er plassert.
Output enheter
Output enheter er de enhetene som utfører en funksjon . Magnetventiler som trenger å slå på for å flytte pneumatiske enheter er et eksempel på en utenhet. Motorer er et annet eksempel på en enhet som kanskje trenger å bli aktivert av programmet.
Process Information
Før du begynner å programmere , vil det være nødvendig å virkelig forstå prosessen . Input og output enheter må bestemmes. Et enkelt eksempel er at av en prosess som tar et stykke papir og plasserer et klistremerke på toppen av siden. Det vil si at prosessen. Inngangsenheten ville være en nærhet bryter som ville aktivere en inngang når toppen av siden vedtatt av bryteren og utgang enheten vil være magnetventilen som ville aktivere for å senke pneumatisk arm som plasserer klistremerket .
Skriv programmet
Når du først starte opp datamaskinen og laste PLS-programmering programvare , vil du bare se en vertikal linje , makt jernbane, til venstre og til høyre . Derfra kan de input og output enheter legges til.
Input-enheter vil være på venstre og utdataenheter vil være på høyre side når du legger dem . I eksempelet gitt, ville nærhet bryter vises som et normalt åpen relé kontakt slik: -