Systemprogramvare og applikasjoner samhandler i en kompleks dans der den ene gir scenen og verktøyene, og den andre setter på showet for brukeren. Her er et sammenbrudd:
Tenk på det slik:
* Systemprogramvare: Grunnlaget og rammen for en datamaskin. Se for deg scenen, belysning og backstage -mannskap av en teaterproduksjon.
* applikasjoner: Programmene som direkte utfører brukeroppgaver. Dette er skuespillerne, manus og musikk som utgjør selve showet publikum kom for å se.
hvordan de samhandler:
1. Ressursstyring: Programmer trenger ressurser som minne, prosesseringskraft og tilgang til maskinvare (som harddisken eller nettverket). Systemprogramvare (spesielt operativsystemet) fungerer som en leder, og tildeler disse ressursene rettferdig og effektivt mellom forskjellige applikasjoner.
2. Maskinvare -abstraksjon: Programmer samhandler ikke direkte med maskinvare. I stedet sender de forespørsler gjennom systemprogramvaren, som fungerer som en mellomledd. Dette gjør det lettere for utviklere å skrive applikasjoner uten å trenge å kjenne detaljene til hver maskinvarekomponent.
3. Tilby tjenester: Systemprogramvare gir en rekke tjenester som applikasjoner er avhengige av, for eksempel:
* Filsystemadministrasjon: Organisere, lagre og hente filer.
* Nettverkskommunikasjon: Koble til Internett og andre enheter.
* Sikkerhet: Beskytte systemet mot uautorisert tilgang.
* Brukergrensesnitt: Gi en måte for brukere å samhandle med datamaskinen (som gjennom et grafisk grensesnitt eller kommandolinje).
Eksempel:
La oss si at du redigerer et bilde i Photoshop (en applikasjon).
* Når du åpner Photoshop, er operativsystemet (systemprogramvaren) tildeler minne og prosesseringskraft til det.
* Når du lagrer det redigerte bildet ditt, filsystemet (systemprogramvaren) er ansvarlig for å skrive disse dataene til harddisken din.
* Hvis du vil dele det bildet på nettet, nettverksprotokoller (systemprogramvare) Administrert av OS brukes til å sende det over internett.
i hovedsak:
Systemprogramvare legger grunnlaget, og gir et kontrollert og forutsigbart miljø. Programmer utnytter dette miljøet for å utføre spesifikke oppgaver for brukeren. Dette samspillet er avgjørende for riktig funksjon av et hvilket som helst datasystem.