Programvareingeniør er et stort felt med mange forskjellige kategorier. Det er vanskelig å definere en definitiv liste, ettersom feltet stadig utvikler seg og nye områder dukker opp. Her er imidlertid en oversikt over noen hovedkategorier basert på forskjellige aspekter:
etter applikasjonsdomen:
* Nettutvikling: Bygge nettsteder og webapplikasjoner. Inkluderer front-end utvikling (brukergrensesnitt) og back-end utvikling (serversiden logikk).
* Mobilutvikling: Opprette applikasjoner for smarttelefoner og nettbrett. Inkluderer iOS -utvikling (Apple -enheter) og Android -utvikling (Google -enheter).
* Desktop -applikasjoner: Utvikle programvare for personlige datamaskiner (PCer) og bærbare datamaskiner.
* innebygde systemer: Designe programvare for spesialiserte enheter som medisinsk utstyr, biler eller hvitevarer.
* Spillutvikling: Lage videospill. Krever kompetanse innen spillmotorer, grafikk og lyddesign.
* Data Science &Machine Learning: Bygge algoritmer og systemer for å analysere store datasett og komme med spådommer.
* Cloud Computing: Designe og distribuere programvare på skyplattformer som Amazon Web Services (AWS) eller Microsoft Azure.
av programvareutvikling Livssyklus:
* Krav Engineering: Definere behovene og spesifikasjonene til programvaren.
* Design: Planlegger arkitekturen og strukturen til programvaren.
* Implementering: Skrive koden og lage programvaren.
* testing: Sikre programvaren fungerer som tiltenkt og oppfyller kvalitetsstandarder.
* distribusjon: Slipp programvaren til brukere.
* Vedlikehold: Å fikse feil, legge til nye funksjoner og holde programvaren oppdatert.
ved teknisk spesialisering:
* Front-end utvikling: Fokuserer på brukergrensesnittet og interaksjonen med nettet.
* back-end utvikling: Fokuserer på serversiden Logikk og datahåndtering.
* full-stack utvikling: Kombinerer front-end og back-end ferdigheter.
* DevOps: Bryter av gapet mellom programvareutvikling og drift. Fokuserer på automatisering, kontinuerlig integrasjon/kontinuerlig levering (CI/CD) og infrastrukturstyring.
* Databaseteknikk: Designe, administrere og vedlikeholde databaser.
* Sikkerhetsteknikk: Beskytte programvare og systemer mot cybertrusler.
* Kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML): Utvikle algoritmer og systemer som kan lære og tilpasse seg.
etter metodikk:
* Agile utvikling: Iterativ og samarbeidende tilnærming fokusert på rask utvikling og tilbakemeldinger fra kunder.
* fossefallsmodell: Lineær tilnærming der hver fase er fullført før den går til neste.
* Scrum: Et rammeverk for smidig utvikling som legger vekt på teamarbeid og selvorganisering.
* Kanban: Visuelt system for å håndtere oppgaver og arbeidsflyter.
Andre kategorier:
* Programvarearkitektur: Designe høynivåstrukturen til programvaresystemer.
* programvaredesignmønstre: Gjenbrukbare løsninger på vanlige programvaredesignproblemer.
* Software Engineering Tools: Ulike programmer som brukes til å støtte programvareutviklingsprosessen.
Denne listen er ikke uttømmende, og det er mange andre spesialiserte områder innen programvareteknikk. De spesifikke kategoriene du møter vil avhenge av dine interesser og karrierevei.