| Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Software  
  • Adobe Illustrator
  • animasjon programvare
  • Antivirus programvare
  • Audio programvare
  • Sikkerhetskopiere data
  • brenne CDer
  • brenne DVDer
  • Datakomprimeringsprotokoll
  • database programvare
  • Desktop Publishing
  • Desktop Video
  • Digital Video Software
  • Drupal
  • pedagogisk programvare
  • Engineering programvare
  • Arkiv Forlengelsen Typer
  • Financial Software
  • Freeware, Shareware & Abandonware
  • GIMP
  • Graphics Software
  • Hjem Recording Software
  • Microsoft Access
  • Microsoft Excel
  • Microsoft Publisher
  • Microsoft Word
  • Åpen Kildekode
  • Andre dataprogrammer
  • PC Games
  • Photoshop
  • Portable Document Format
  • PowerPoint
  • presentasjon programvare
  • produktivitet programvare
  • Quicktime
  • Remote Desktop Management
  • SQL Server
  • Skype
  • Programvare betaversjoner
  • programvare konsulenter
  • Software Development Selskaper
  • Software Licensing
  • regneark
  • Skatt forberedelse programvare
  • Utility programvare
  • Web Clip Art
  • Windows Media Player
  • Tekstbehandlingsprogrammet
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok
  • WhatsApp
  • WordPress
  • Chrome
  • Discord
  • Amazon
  •  
    Datamaskin >> Software >> Engineering programvare >> Content
    Hva er funksjonell og atferdsmodell innen programvareteknikk?

    Funksjons- og atferdsmodeller i programvareteknikk

    Funksjonelle modeller og atferdsmodeller er to viktige typer modeller som brukes i programvareteknikk for å representere forskjellige aspekter av et programvaresystem. De brukes til å beskrive henholdsvis * hva * og * hvordan * av systemet.

    Funksjonsmodeller:

    * Fokus: Definer * funksjonaliteten * i programvaresystemet. De beskriver hva systemet gjør, uten å spesifisere hvordan det gjør det.

    * representasjon: Ofte uttrykt ved bruk av:

    * Bruk tilfeller: Beskriv interaksjoner mellom brukere og systemet.

    * Data Flow Diagrams (DFDS): Illustrer datastegnet gjennom systemet.

    * Entity-Relationship Diagrams (ERDS): Representere forhold mellom dataenheter.

    * tilstandsovergangsdiagrammer: Vis forskjellige tilstander i systemet og overgangene mellom dem.

    * Formål:

    * Kommuniser systemkrav: Til interessenter (brukere, utviklere, ledere) på en klar og kortfattet måte.

    * Design System Architecture: Ved å skissere komponentene på høyt nivå og deres interaksjoner.

    * Valider systemkrav: Ved å sikre at systemet tilfredsstiller alle brukerbehov.

    atferdsmodeller:

    * Fokus: Beskriv * atferden * i programvaresystemet. De beskriver hvordan systemet reagerer på innganger og hvordan dens interne tilstand endres over tid.

    * representasjon: Ofte uttrykt ved bruk av:

    * sekvensdiagrammer: Vis interaksjoner mellom objekter i et spesifikt scenario.

    * Samarbeidsdiagrammer: Uthev samhandlingene mellom objekter på en mer visuell måte.

    * Aktivitetsdiagrammer: Beskriv flyten av aktiviteter i systemet.

    * State Machine Diagrams: Skildre tilstandene i systemet og dets overganger mellom dem.

    * Formål:

    * Raffine systemdesign: Ved å detaljere systemets interne arbeid.

    * Identifiser potensielle feil og uoverensstemmelser: Ved å simulere forskjellige scenarier og observere systemets respons.

    * Test systemet: Ved å sammenligne faktisk oppførsel med modellens spådommer.

    Forholdet mellom funksjonelle og atferdsmodeller:

    * Komplementær: De jobber sammen for å gi en omfattende forståelse av programvaresystemet.

    * hierarkisk: Funksjonelle modeller gir ofte synet på høyt nivå, mens atferdsmodeller fordyper detaljene.

    * iterativ: Modeller blir ofte foredlet og oppdatert gjennom hele programvareutviklingsprosessen.

    Eksempel:

    La oss vurdere et enkelt online shoppingsystem.

    * Funksjonell modell:

    * En brukssak for "PLEIE EN BESTILLING" vil beskrive trinnene som er involvert i samspillet mellom en bruker og systemet.

    * Et dataflytskjema vil vise strømmen av data mellom brukergrensesnittet, handlekurven og ordrebehandlingssystemet.

    * atferdsmodell:

    * Et sekvensdiagram kan skildre sekvensen av interaksjoner mellom brukergrensesnittet, databasen og ordrebehandlingssystemet når du bestiller en ordre.

    * Et tilstandsmaskinskjema kan vise de forskjellige tilstandene i en ordre, fra "plassert" til "sendt" til "levert."

    Ved å bruke både funksjonelle og atferdsmodeller, kan programvareingeniører skape en klar og fullstendig representasjon av programvaresystemet, og sikre at det oppfyller kravene og funksjonene som tiltenkt.

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Hva er Prosjektering & Control Ved hjelp av Primavera P…
    ·Hva er webapplikasjon og innebygd applikasjon? 
    ·Hvordan Nudge en linje i OrCAD 
    ·Sketchup Pro Systemkrav 
    ·Hvordan er programvaren din intellektuelle grensesnitt?…
    ·Slik installerer Revit for Metric 
    ·Hvordan koble objekter i Blender 
    ·Hvordan laste LISP filer fra AutoCAD 
    ·Hvordan lage en Cluster Med VMware 
    ·Hvorfor er det så vanskelig å bygge riktig programvar…
      Anbefalte artikler
    ·Hvordan Stopp makroer i Excel 
    ·Hvordan søke etter tekst i en fil med Freeware 
    ·Hvordan endre MS Access tekstbokskontroll Source 
    ·Computer Science Software Projects 
    ·Hvordan redusere filstørrelsen på en QuickTime-film 
    ·Hvordan lage en ny bakgrunn i Photoshop Elements 8 
    ·SANN ELLER USANN Informasjon er data som er organisert …
    ·Hvordan lage en WAV -fil Smaller 
    ·Slik konverterer ISBN 13 til ISBN 
    ·Hvor mye betaler Instagram for 1 million visninger? 
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/