"Programvare" er et bredt begrep som refererer til
immaterielle instruksjoner som forteller en datamaskin hva du skal gjøre . Det er egentlig settet med
programmer, rutiner og data som gjør det mulig for en datamaskin å utføre spesifikke oppgaver. Tenk på det som hjernen til en datamaskin, og forteller den hvordan du skal fungere.
Her er et mer detaljert sammenbrudd:
* programmer: Dette er sett med instruksjoner som forteller en datamaskin hvordan du utfører spesifikke oppgaver, som å spille et spill, surfe på nettet eller lage et dokument.
* rutiner: Dette er mindre sett med instruksjoner som utfører spesifikke oppgaver i et større program.
* data: Dette er informasjonen som programvaren behandler, som tekstdokumenter, bilder, videoer og tall.
For enklere vilkår er programvare som oppskriften som forteller en datamaskin hvordan du lager et måltid. Ingrediensene er dataene, og trinnene i oppskriften er instruksjonene.
Eksempler på programvare:
* operativsystemer: Dette er grunnlaget for en datamaskin, administrerer ressursene og lar andre programmer kjøre. Eksempler inkluderer Windows, MacOS og Linux.
* applikasjoner: Dette er programmer designet for spesifikke formål, som nettlesere, tekstbehandlere og programvare for fotoredigering.
* spill: Dette er programmer designet for underholdning.
* Verktøy: Dette er programmer som hjelper til med å administrere og vedlikeholde et datasystem.
I hovedsak er programvare det som gjør datamaskiner nyttige. Uten det ville de ikke være noe mer enn dyre dørstopp.