| Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Software  
  • Adobe Illustrator
  • animasjon programvare
  • Antivirus programvare
  • Audio programvare
  • Sikkerhetskopiere data
  • brenne CDer
  • brenne DVDer
  • Datakomprimeringsprotokoll
  • database programvare
  • Desktop Publishing
  • Desktop Video
  • Digital Video Software
  • Drupal
  • pedagogisk programvare
  • Engineering programvare
  • Arkiv Forlengelsen Typer
  • Financial Software
  • Freeware, Shareware & Abandonware
  • GIMP
  • Graphics Software
  • Hjem Recording Software
  • Microsoft Access
  • Microsoft Excel
  • Microsoft Publisher
  • Microsoft Word
  • Åpen Kildekode
  • Andre dataprogrammer
  • PC Games
  • Photoshop
  • Portable Document Format
  • PowerPoint
  • presentasjon programvare
  • produktivitet programvare
  • Quicktime
  • Remote Desktop Management
  • SQL Server
  • Skype
  • Programvare betaversjoner
  • programvare konsulenter
  • Software Development Selskaper
  • Software Licensing
  • regneark
  • Skatt forberedelse programvare
  • Utility programvare
  • Web Clip Art
  • Windows Media Player
  • Tekstbehandlingsprogrammet
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok
  • WhatsApp
  • WordPress
  • Chrome
  • Discord
  • Amazon
  •  
    Datamaskin >> Software >> Engineering programvare >> Content
    Hvordan designer du applikasjon i XNA?
    La oss bryte ned hvordan du designer applikasjoner i XNA. Dette vil innebære å forstå kjernekonseptene og bruke XNAs verktøy effektivt.

    Forstå XNAs arkitektur

    XNA (Xbox Native Applications) er et rammeverk som hjelper deg med å bygge spill for plattformer som Windows, Xbox og Windows Phone. Den er bygget på toppen av Microsofts DirectX-teknologi, og gir deg tilgang til maskinvare på lavt nivå. Her er nøkkelarkitekturen:

    * spillklasse: Dette er hjertet i XNA -spillet ditt. Det arver fra `microsoft.xna.framework.game` og er der du administrerer spillsløyfen, inngang, grafikk, lyd og andre viktige komponenter.

    * spillsløyfe: Kjerneprosessen som driver spillet ditt. Det håndterer:

    * Oppdatering: Oppdaterer spilllogikk, fysikk og objekttilstander.

    * tegning: Gjengir spillets visuelle elementer til skjermen.

    * spillkomponenter: Gjenbrukbare funksjoner for funksjonalitet (som sprites, modeller, lydeffekter) som du enkelt kan integrere deg i spillet ditt.

    * Innholdsrørledning: Et system for styring og lasting av spillverdier (bilder, modeller, lyder osv.) Effektivt.

    trinn for å designe et XNA -applikasjon

    1. Sett opp miljøet ditt:

    * Installer Visual Studio (Community Edition fungerer bra).

    * Installer XNA -rammeverket (du finner den gjennom Visual Studio -installasjonsprogrammet).

    * Lag et nytt XNA -prosjekt (spill, Windows -spill eller andre prosjekttyper).

    2. Planlegg spillet ditt:

    * sjanger: Bestem hvilken type spill du lager (plattformspiller, puslespill, skytter osv.). Dette påvirker kjernemekanikken.

    * gameplay: Definer regler, mål og spillerinteraksjoner.

    * grafikk: Skiss ut en visuell stil og tenk på hvilke eiendeler du trenger (sprites, modeller, teksturer).

    * lyd: Vurder musikk, lydeffekter og stemmeskuespill.

    3. Opprett spillklassen (Game1.cs):

    * konstruktør: Initialiser spillet ditt (oppsett grafikk, belastningsmidler).

    * Initialiser: Utfør engangsoppsett, som å sette opp grafikkenheter.

    * LoadContent: Last inn spillets eiendeler.

    * UNLOADCONTENT: Kast eiendeler når spillet er stengt.

    * Oppdatering: Håndter spilllogikk, oppdater spilltilstand og prosessinngang.

    * tegning: Gjengi spillverdenen din.

    4. Utvikle spillkomponenter:

    * Sprites: For 2D -grafikk (bruk `SpriteBatch` -klassen for effektiv gjengivelse).

    * modeller: For 3D -grafikk (bruk `Model` -klassen til å laste og vise 3D -eiendeler).

    * Inngangshåndtering: Håndter spillerkontroller, museklikk og andre innganger.

    * lyd: Spill musikk, lydeffekter og stemme.

    * spilllogikk: Implementere regler, fysikk, kollisjonsdeteksjon og annen spilllogikk.

    5. Design spillsløyfen:

    * Oppdatering: Inne i "oppdatering" -metoden, vil du:

    * Prosessinngang.

    * Oppdater spilllogikk.

    * Flytt, roter og animer gjenstander.

    * Oppdag kollisjoner.

    * Administrer spilltilstand.

    * tegning: Inne i "Draw` -metoden, vil du:

    * Fjern skjermen.

    * Tegn spillobjekter ved hjelp av sprites, modeller og andre gjengivelsesteknikker.

    * Tegn UI -elementer.

    * Presentere den gjengitte rammen til skjermen.

    6. Bruk innholdsrørledningen:

    * Legg til innhold (bilder, lyd, modeller) i prosjektets `innholds -mappe.

    * Konfigurer rørledningen (bruk `innhold. Load` for å laste inn eiendeler i kode).

    7. test og iterat:

    * Test spillet ditt regelmessig.

    * Fix feil, forbedre gameplay og avgrense grafikk og lyd.

    * Få tilbakemeldinger fra andre og juster designen din.

    xna spilldesignprinsipper

    * klart og kortfattet: Gjør spillet ditt enkelt å forstå.

    * engasjerende gameplay: Hold spilleren underholdt og motivert.

    * Tilbakemelding: Gi klar visuell og lydtil tilbakemelding til spilleren.

    * utfordring: Gi en følelse av prestasjon og progresjon.

    * Tilgjengelighet: Gjør spillet ditt spillbart for et bredt spekter av spillere.

    Eksempelkode (enkel sprite):

    `` C#

    Bruke Microsoft.xna.framework;

    Bruke Microsoft.xna.framework.Graphics;

    Bruke Microsoft.xna.framework.input;

    namespace simplespritegame

    {

    offentlig klasse Game1:Game

    {

    privat grafikkdevicemanager grafikk;

    privat spritebatch spritebatch;

    privat tekstur2d PlayerTexture;

    privat Vector2 PlayerPosition;

    public game1 ()

    {

    grafikk =ny grafikkdevicemanager (dette);

    Innhold.rootdirectory ="innhold";

    }

    beskyttet overstyring void initialiserer ()

    {

    // angi innledende spillerposisjon

    PlayerPosition =New Vector2 (100, 100);

    base.initialize ();

    }

    Beskyttet overstyring av tomrom LoadContent ()

    {

    // Last inn spillerens tekstur

    PlayerTexture =Content.Load ("Player");

    // Lag en ny spritebatch, som kan brukes til å tegne teksturer.

    SpriteBatch =New SpriteBatch (GraphicsDevice);

    }

    beskyttet overstyring void unloadContent ()

    {

    // Kast inn teksturer og sprite batch

    PlayerTexture.Dispose ();

    spritebatch.dispose ();

    }

    beskyttet overstyring ugyldig oppdatering (gametime gametime)

    {

    // Få tastaturtilstand

    Tastaturstate tastaturstate =tastatur.getState ();

    // Håndter spillerbevegelse

    if (keyboardstate.iskeydown (Keys.left))

    {

    PlayerPosition.x -=5;

    }

    if (keyboardstate.iskeydown (Keys.Right))

    {

    PlayerPosition.x +=5;

    }

    if (keyboardstate.iskeydown (Keys.up))

    {

    PlayerPosition.y -=5;

    }

    if (keyboardstate.iskeydown (Keys.down))

    {

    PlayerPosition.y +=5;

    }

    base.update (gametime);

    }

    Beskyttet overstyring av tomrom (gametime gametime)

    {

    GraphicsDevice.clear (color.cornflowerblue);

    // Begynn tegning

    spritebatch.begin ();

    // tegne spilleren

    SpriteBatch.Draw (PlayerTexture, PlayerPosition, Color.White);

    // endetegning

    spritebatch.end ();

    base.draw (gametime);

    }

    }

    }

    `` `

    Nøkkelpunkter:

    * Start enkel: Begynn med et grunnleggende konsept og legg til kompleksitet gradvis.

    * iterere og avgrense: Ikke vær redd for å gjøre endringer og eksperimentere.

    * Lær rammen: Utforsk XNAs API for å forstå dens evner.

    * Ressurser: Bruk online tutorials, dokumentasjon og lokalsamfunn for å lære.

    Gi meg beskjed hvis du har mer spesifikke spørsmål om XNA -utvikling. Jeg kan gi mer detaljerte forklaringer eller eksempler.

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Hvordan bruke MS Visio 2007 
    ·Autocad Match Annotative Properties 
    ·Programvare for Tegning Circuits 
    ·Hvordan Stopp MATLAB i midten av en Run 
    ·Hva er prosessen som innebærer overvåking og forbedri…
    ·Hva er de to ativitetene som må utføre når du design…
    ·Hvordan å kompilere et innebygd funksjon i Matlab 
    ·Slik fjerner AutoCAD -programvare 
    ·Slik konverterer en 3D CAD Kart til 2D 
    ·Slik konverterer MXD til DWG 
      Anbefalte artikler
    ·Hvordan bruke Excel Visual Basic å Lag & Kjør en makr…
    ·Hvordan avinstallere Min Roxio CD Converter 
    ·Lagre filer i PDF-format 
    ·Slik formaterer Quicken til Microsoft Excel 
    ·Slik installerer InterVideo WinDVD 
    ·Slik konfigurerer et Resource Postboks 
    ·Slik feilsøker WebEx Editor 
    ·Hva er forskjellen mellom en TIF og et PDF 
    ·Slik gjenoppretter exe fil Extension i Vista 
    ·Hvor å Fastsette skadede sektorer i MacTheRipper 
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/