The BMP filtypen refererer til Bitmap File Format , som er en raster image format definert av farge verdiene tilordnet en gitt X /Y koordinat på et rutenett mønster . BMP-filer er i utstrakt bruk i Windows-operativsystemet for skjermen ikoner , og for program identifikasjon (og operativsystemet identifikasjon) bilder. Når du ser en splash -skjerm for et dataprogram som det begynner , er du mest sannsynlig ute på en BMP -fil . Bruk og fordeler
Microsoft fremmet bruken av Device punktgrafikk sent på 1980-tallet , med deres utvikling med IBM for OS /2 , det erklærte formålet er å la punktgrafikk flyttes mellom enhetene , uten tap av fidelity eller farge representasjoner . Device uavhengighet , i sammenheng med bitmap-filer , betyr at de vises riktig , uavhengig av type skjerm , eller video -driveren , som brukes til å vise dem.
Vanligste bruksområdene
BMP- filer brukes som enkle bilder , oftest de er brukt som programikoner. Mange bilderedigeringsprogrammer konvertere filer til Bitmap bilder ved å legge dem inn i minnet , eller jobbe helt som Bitmap redaktører. Microsoft Paint-programmet er et eksempel på et program som brukes til å lage punktgrafikk . Mest grafisk informasjon som er klippet ut og limt inn i Windows utklippstavlen blir konvertert til en BMP filformat internt.
Bit dybde og farge
Bitmaps foran Microsofts bruk av dem i OS /2, og mengden av farger en punktgrafikk kan lagre er dens fargedybde. En bit per piksel betyr at fargene kan være enten på eller av , og dette er en svart og hvitt bilde med ingen tonal variasjon . To og fire biter per piksel tillate fire og 16 fargeskjermer (og var vanlig i MS DOS - baserte spill ) . Den mest vanlige innloggings dybde i dagens bruk er 16,8 millioner farger eller 24 bits per piksel . 32 bits per piksel viser 4,3 milliarder farger , og brukes for high end fotografering.
Lavt nivå File konstruksjoner
Bitmaps ha informasjon om filtype, inkludert en header -fil , som indikerer størrelsen på filen ( for lasting inn i systemminnet ) og bildets dimensjoner i høyde og bredde , angitt i piksler . Overskriften filen vil også spesifisere greven av fargene i filen , og maskene ( lag av overlay ) for de røde, grønne og blå farger. Mer avanserte former av punktmatriseformat inkluderer alfakanal informasjon og fargerom informasjon , slik at de kan vise print -klare CMYK ( Cyan - Magenta -Yellow -Black ) farger samt skjerm farger i rød- grønn-blå farge plass . Beyond the header -fil , vil det være en matrise som angir hvilken farge er slått på i hver piksel .