? The Valve Texture Format ( VTF ) er en del av materialet systemet brukes av Valve sin Source spillmotor . Kilde står bak slike spill som Counter Strike : Source , Team Fortress 2, og Half Life 2 . VTFs i Source -motoren er koblet til ventil materialtyper , som definerer todimensjonale overflater i spillverdenen . Flere VTFs kan kobles til en enkelt VMT og lagvis for å skape ulike visuelle effekter . Krav
VTF teksturer må ha dimensjoner lik makter to. For eksempel er et bilde 512 x 256 piksler akseptabelt mens et bilde 100 x 200 ikke er det. Øker med krefter på to, kan teksturer har dimensjoner opp til 4096 piksler i lengden .
Bildeformater
VTFs støtter et bredt utvalg av bildeformater. De fleste vil ikke bli brukt av en utvikler . Alle bildeformater er forklart på Valves utvikler wiki ( se referanser) . Vanlige DXT formater for teksturer som inkluderer alfakanaler og BGR for vanlige kart. Normale kart er standard teksturer som ikke brukes for en bestemt effekt, for eksempel en murstein mønster på en vegg , mens teksturer med alfakanaler er vanligvis brukt til å lage bump mapping gir inntrykk av en fysisk overflatestruktur i spill .
Finne VTFs
VTFs laget av Valve leveres med spillene sine , og kan hentes ut til bruk for utviklere . Store komprimerte filer som kalles GCFS lagre teksturer og tredjeparts verktøy som Nem er GCFScape ( se referanser ) kreves for å pakke dem ut . Med Valves VTFs pakket ut, kan du endre dem eller se på dem for å lære hvordan Valve konstruerer og bruker teksturer i Source -motoren .
Redigere VTFs
VTFs er ikke lesbar som standard i bilderedigeringsprogrammer som Adobe Photoshop . Nemesis har også laget en plugin for Photoshop sammen med et program som heter VTFEdit å tillate alle å vise, opprette og redigere VTFs . The Photoshop plugin er enkel i forhold til VTFEdit , som lar deg redigere flere karakteristikker av VTF filer som skyggeeffekter og andre filtre som brukes av Source -motoren.
Hjelp VTFs
< p> VTFs brukes ikke av seg selv i Hammer, Valve 3D- nivå skapelse program . Husk at alle VTFs er forbundet med ventil materialtyper , som kan vises i spillet nivåer og innenfor Hammer editor under teksturering av et nivå. De VMTS styre i spillet oppførsel av materielle og lyseffekter , for eksempel om en overflate fungerer som tre eller metall , mens VTFs kan betraktes som maling som går på overflaten . Før du prøver å bruke VTFs sørge for at de er forbundet med VMTS å importere til Hammer.