GIMP er et open- source bildemanipulering program som er omtrent lik Adobe Photoshop . Men GIMP har også evnen til å produsere animerte filer. Den gjør dette ved å transformere de enkelte lag i et bilde i sekvensielle celler i en animasjon . Du ville ikke ønsker å lage en helaftens tegnefilm på denne måten , men for sprites og andre små animasjoner , det får jobben gjort. Hvordan Animasjon Fungerer i GIMP
GIMP bildet er bygget opp av flere lag , som hver kan inneholde et bilde , en farge eller gradient , eller en blokk med tekst . Fordi en del av eller alle av hver sjikt kan være gjennomsiktig eller gjennomskinnelig , er det endelige bildet det visuelle resultatet av hvert lag bidrag . I en animasjon, så er hver enkelt av disse lagene på en om gangen i rekkefølge , med en hastighet brukeren kan bestemme . Bunken med cels kan eksporteres som en enkelt -view animasjon , eller som en uendelig loop. GIMP har en innebygd animasjon spiller som lar deg forhåndsvise filen før du eksporterer den.
Støttede formater
GIMP kan lagre animasjoner til en rekke formater , inkludert Autodesk FLIC , animert GIF og MNG . Disse formatene er alle tilgjengelige gjennom " Select File Type ( by Extension ) " drop -down menyen i " Lagre bilde " dialog , som kan åpnes fra "File "-menyen . Når du lagrer en animert GIF , må du angi at du vil det lagres som en animasjon snarere enn som et enkelt bilde gjengitt fra lagene .
Single File Technique
Den mest grunnleggende måten å skape en animasjon i GIMP er å skape lagene én om gangen i ett enkelt bilde. For å gjøre dette , tegne ditt første bilde på bakgrunnslaget , og deretter legge et nytt lag og trekke andre image på den, deretter legge et tredje lag , og så videre, fortsetter inntil du har tegnet alle bildene du ønsker til animasjonen . Du kan midlertidig gjøre hver nye laget semi -transparent ved hjelp av " Opacity " skyveknapp, slik at du enkelt kan se i siste cel mens du tegner hver ny. Så du lagre bildet i en animasjon format
Eksportert Cels Technique
En annen teknikk er å spare hver cel som en egen flat - file image - . Si , et JPEG-bilde - da rekompilere dem som lag . Dette lar deg plassere bildene du ønsker å gå videre transparente lag , og deretter flytte lagene , heller enn redrawing bildene for hver cel . Etter hver liten bevegelse , lagrer du bildet som en JPEG. Når du har gjort en JPEG for hver celle , åpne en ny fil og laste hver JPEG i rekkefølge som en ny layer.Then lagre dine samlet lag i en animasjon format .