3D-modeller har mange aspekter til dem , fra den underliggende maske til UVmapping . En svært viktig del av en 3D-modell er hudens struktur du vil bruke . Selv om du kan lage tekstur der alle detaljer er malt på , er en annen tilnærming for å skape en realistisk parametrisk hud tekstur. Dette sømløs struktur blir så påført over hele modellen. Et godt program for å lage denne typen tekstur er freeware program GIMP . Instruksjoner
en
Legg en close- up bilde av huden på datamaskinen din . Det bør være så lik som mulig , noe som betyr at det bør være noen kviser , fødselsmerker eller andre særtrekk . Det bør også være firkantet .
2
start GIMP . Velg " File " fra menyen og velg " New". I dialogen som åpnes, angi bredde og høyde for tekstur ditt . Den vanlige størrelse er 1024x1024 , men det bør i det minste være firkantet .
3
Velg " File " fra menyen og velg " Åpne som lag . " I dialogen , bla til bildet og åpne det .
4
Bruk " Scale" verktøy for å tilpasse bildet i øvre venstre hjørne av lerretet . Det skal ta opp en fjerdedel av lerretet .
5
Gå til " Lag" -panelet og høyre klikk på bildet laget. Velg " Duplicate Layer. " Bruk " Move "-verktøyet til å flytte kopien til høyre, plasserer den mot høyre side av den første kopien .
6
Velg " Flip "-verktøyet og velg " Horisontal ". Klikk på kopien for å snu den . Deretter høyreklikk på laget og velg " Flett synlege lag . "
7
Gå til " Lag" -panelet og høyre klikk på bildet laget. Velg " Duplicate Layer. " Bruk " Move "-verktøyet til å flytte kopien til bunnen. Vend denne kopien i tillegg , velge "Vertical ".
8
Velg " Clone " verktøy fra verktøylinjen , velge en av " Fuzzy " børster. Hold nede "Ctrl " -tasten og klikk nær korset hår -lignende søm i bildet . Bruk verktøyet til å male over denne sømmen . Ikke gå nær kanten av lerretet. Lagre arbeidet .