Bitmap-grafikk er konstruert ved hjelp av et rutenett av piksler, eller små firkanter med farger. Hver piksel tildeles en fargeverdi, og det totale bildet lages ved å kombinere alle pikslene. Oppløsningen til en bitmap-grafikk bestemmes av antall piksler per tomme (ppi). Jo høyere oppløsning, jo mer detaljert vil bildet være.
Bitmap-grafikk brukes ofte for bilder som må vises i en bestemt størrelse eller oppløsning, for eksempel logoer eller ikoner. De kan også brukes til å lage animasjoner, siden hver ramme i en animasjon kan lagres som en separat punktgrafikk.
Her er trinnene for hvordan punktgrafikk er konstruert:
1. Lag et tomt lerret. Det første trinnet er å lage et tomt lerret som vil tjene som grunnlaget for punktgrafikken din. Lerretet kan ha hvilken som helst størrelse du vil, men det er viktig å velge en størrelse som passer for bildet du vil lage.
2. Legg til piksler. Når du har et tomt lerret, kan du begynne å legge til piksler til det. Piksler er de minste fargeenhetene som utgjør en punktgrafikk. Du kan legge til piksler ved å klikke på lerretet med musen, eller ved å bruke et grafikkprogram til å tegne former og linjer.
3. Tildel farger til piksler. Hver piksel i en punktgrafikk kan tildeles en bestemt farge. Fargen på en piksel bestemmes av dens RGB-verdi, som er en kombinasjon av rødt, grønt og blått. Du kan tilordne farger til piksler ved å bruke en fargevelger eller ved å skrive inn RGB-verdiene direkte.
4. Lagre punktgrafikken din. Når du er ferdig med å lage punktgrafikk, kan du lagre den i en fil. De vanligste bitmap-grafikkfilformatene er BMP, PNG og JPEG.
Bitmap-grafikk er en allsidig og kraftig måte å lage digitale bilder på. De kan brukes til en lang rekke formål, fra enkle logoer til komplekse animasjoner.