I datagrafikk refererer oversettelse til den geometriske transformasjonen som flytter et objekt fra en posisjon til en annen i koordinatsystemet. Det innebærer å flytte objektet langs en eller flere akser (x, y eller z) uten å endre orienteringen eller formen.
Oversettelse er en grunnleggende operasjon innen datagrafikk og 3D-modellering, ettersom den lar objekter plasseres og plasseres nøyaktig innenfor en virtuell scene eller et miljø. Det brukes ofte i animasjoner og interaktive grafikkapplikasjoner for å skape bevegelse og dynamiske effekter.
Translasjonstransformasjonen er definert av en vektor som spesifiserer avstanden og retningen til bevegelsen. Vektoren brukes på hvert toppunkt (punkt) av objektet, noe som resulterer i at hele objektet forskyves i den angitte retningen og avstanden.
Matematisk kan oversettelse representeres ved hjelp av en transformasjonsmatrise. Translasjonsmatrisen er en 4x4 matrise som inneholder translasjonsvektoren som siste kolonne. Når multiplisert med de homogene koordinatene til et punkt, representerer den resulterende vektoren den translaterte posisjonen til punktet.
Her er et enkelt eksempel på hvordan oversettelse fungerer i datagrafikk:
```
// Definer en translasjonsvektor (x, y, z)
Vector3 translation_vector =new Vector3(5.0f, 2.0f, -1.0f);
// Bruk oversettelse på et objekt
for (int i =0; i
{
objekt.vertices[i] +=translation_vector;
}
```
I dette eksemplet brukes translasjonsvektoren (5, 2, -1) til å forskyve toppunktene (punktene) til objektet 5 enheter langs x-aksen, 2 enheter langs y-aksen og -1 enhet langs z-en -akser. Den resulterende effekten er at hele objektet flyttes i den angitte retningen og avstanden.
Oversettelse er en viktig geometrisk transformasjon i datagrafikk og 3D-modellering. Det er mye brukt i ulike applikasjoner, inkludert animasjon, spill, virtuell virkelighet og arkitektonisk visualisering, for å lage realistiske og dynamiske scener.