I Logo kan du bruke forskjellige kommandoer til å tegne forskjellige former og figurer. Her er noen eksempler på logokommandoer og deres funksjoner:
1. VIDERE :Denne kommandoen flytter skilpadden fremover med et spesifisert antall enheter i retningen den vender. For eksempel, 'FRAM 100' flytter skilpadden 100 enheter fremover.
2. TILBAKE :Denne kommandoen flytter skilpadden bakover med et spesifisert antall enheter i retningen den vender. For eksempel, 'BACK 50' flytter skilpadden bakover 50 enheter.
3. VENSTRE :Denne kommandoen roterer skilpadden mot klokken med et spesifisert antall grader. For eksempel roterer `LEFT 90` skilpadden 90 grader mot klokken.
4. HØYRE :Denne kommandoen roterer skilpadden med klokken med et spesifisert antall grader. For eksempel, 'RIGHT 45' roterer skilpadden 45 grader med klokken.
5. PENUP :Denne kommandoen løfter skilpaddens penn, så den slutter å tegne.
6. PENDOWN :Denne kommandoen legger ned skilpaddens penn, så den begynner å tegne igjen.
7. SETTPOSISJON :Denne kommandoen flytter skilpadden til et bestemt sted på skjermen. Det krever to parametere:x-koordinaten og y-koordinaten. For eksempel, `SETPOSITION 100 200` flytter skilpadden til en posisjon der x-koordinaten er 100 og y-koordinaten er 200.
8. HEADING :Denne kommandoen setter skilpaddens kurs til en bestemt vinkel i grader. For eksempel, `SETHEADING 0` setter skilpaddens kurs mot nord.
9. SHOWTURTLE :Denne kommandoen gjør skilpadden synlig.
10. HIDETURTLE :Denne kommandoen skjuler skilpadden.
Ved å bruke kombinasjoner av disse kommandoene kan du lage ulike former og figurer i Logo. Her er et eksempel på en kode for å tegne en firkant:
``` logo
FREMOVER 100
HØYRE 90
FREMOVER 100
HØYRE 90
FREMOVER 100
HØYRE 90
FREMOVER 100
```
Denne koden vil tegne en firkant med en sidelengde på 100 enheter. Du kan endre denne koden for å lage forskjellige former ved å endre verdiene til kommandoene eller legge til flere kommandoer.