For å beregne det nødvendige antallet farger, må vi først bestemme antall biter per piksel. Siden vi ønsker å lagre 6 biter, og vi bruker et RGB-system, trenger vi 2 biter for hver av de tre fargene (rød, grønn og blå). Dette gir oss totalt 6 bits per piksel.
Deretter må vi beregne det totale antallet piksler på skjermen. Siden oppløsningen er 100 piksler per tomme i hver retning, og skjermen er 8 tommer ganger 10 tommer, har vi:
$$\text{Antall piksler} =(100 \tekst{ piksler/tommer})(8 \tekst{ tommer})(10 \text{ tommer}) =8000 \tekst{ piksler}$$
Til slutt kan vi beregne det totale antallet farger som kan lagres ved å multiplisere antall biter per piksel med antall piksler:
$$\text{Antall farger} =(6 \tekst{ biter/piksel})(8000 \tekst{ piksler}) =48 000 \tekst{ farger}$$
Derfor kan RGB-rastersystemet lagre opptil 48 000 farger.