De forskjellige komponentene i et Virtual Reality System Computer Graphics inkluderer:
- Hodemontert skjerm (HMD) :Dette er enheten som brukeren har på hodet og som gir den oppslukende visuelle opplevelsen. HMD-er bruker vanligvis to høyoppløselige skjermer, en for hvert øye, og de kan også inkludere innebygde hodetelefoner eller høyttalere.
- Posisjonell sporing :Dette systemet sporer posisjonen og orienteringen til HMD og brukerens hender i det virtuelle miljøet. Dette er avgjørende for å skape en realistisk og oppslukende opplevelse, siden det lar brukeren bevege seg rundt og samhandle med den virtuelle verdenen.
- Bevegelseskontrollere :Disse enhetene lar brukeren samhandle med det virtuelle miljøet. De kan brukes til å peke, gripe og manipulere objekter, samt til å kontrollere brukerens bevegelser og synspunkt.
- Haptisk tilbakemelding :Denne teknologien gir brukeren en følelse av berøring i det virtuelle miljøet. Haptisk tilbakemelding kan brukes til å simulere følelsen av objekter, for eksempel teksturen til en overflate eller vekten til en gjenstand.
- Programvare :Programvaren som kjører virtual reality-systemet er ansvarlig for å generere det virtuelle miljøet, spore brukerens posisjon og orientering, og behandle input fra HMD, posisjonssporing og bevegelseskontrollere.
I tillegg til disse kjernekomponentene kan virtual reality-systemer også inkludere en rekke andre funksjoner, for eksempel:
- Øyesporing :Denne teknologien sporer brukerens øyebevegelser, som kan brukes til å forbedre realismen til den virtuelle opplevelsen ved å justere gjengivelsen av den virtuelle verden basert på hvor brukeren ser.
- Ansiktssporing :Denne teknologien sporer brukerens ansiktsuttrykk, som kan brukes til å lage mer realistiske avatarer og gjøre det mulig for brukeren å uttrykke seg i det virtuelle miljøet.
- Kroppssporing :Denne teknologien sporer brukerens kroppsbevegelser, som kan brukes til å skape mer oppslukende opplevelser og gjøre brukeren i stand til å samhandle med det virtuelle miljøet på mer realistiske måter.