Grafikken styres av grafikkbehandlingsenheten (GPU). GPUen er en spesialisert elektronisk krets designet for raskt å behandle og gjengi bilder, animasjoner og video. Den er ansvarlig for å oversette datagenererte data til visuelle utdata som vises på skjermen eller andre visningsenheter.
GPUen fungerer sammen med den sentrale prosessorenheten (CPU) i et datasystem. CPU-en håndterer generelle beregninger og oppgaver, som programkjøring og databehandling, mens GPU-en fokuserer spesifikt på grafikkrelaterte oppgaver. GPU-en mottar instruksjoner fra CPUen angående det visuelle innholdet som skal vises, og behandler deretter disse instruksjonene for å generere de tilsvarende bildene eller videoene.
Moderne GPU-er inneholder avanserte teknologier og arkitekturer for å gi grafisk gjengivelse med høy ytelse. De består vanligvis av en rekke streaming-multiprosessorer, som hver inneholder et stort antall prosesseringskjerner optimert for parallell beregning. Disse kjernene muliggjør samtidig behandling av flere grafiske elementer og operasjoner, noe som resulterer i rask og effektiv gjengivelse av komplekst visuelt innhold.
GPUer er essensielle komponenter i ulike applikasjoner som spill, videoredigering, 3D-modellering og gjengivelse, virtuell virkelighet (VR), utvidet virkelighet (AR) og vitenskapelig visualisering. De spiller en avgjørende rolle i å levere jevne, realistiske og oppslukende visuelle opplevelser på tvers av ulike plattformer og enheter.