Her er tre vanlige typer grafisk programvare, med forklaringer:
1. Raster Graphics Editors (Pixel-Based):
* Formål: Opprette og redigere bilder dannet av et rutenett med piksler. Tenk fotografier, illustrasjoner med fargeblanding og nettgrafikk.
* Verktøy: Børster, blyanter, lag, valgverktøy, fargejusteringer, filtre.
* eksempler: Adobe Photoshop, Gimp (gratis), Corel Painter, Clip Studio Paint.
2. Vektor grafikkredaktører:
* Formål: Opprette og manipulere bilder ved hjelp av matematiske ligninger og geometriske former. Ideell for logoer, illustrasjoner som må skaleres uten å miste kvaliteten og tekniske tegninger.
* Verktøy: Pennverktøy, formverktøy, banemanipulering, typografiverktøy, presis farge og gradientkontroller.
* eksempler: Adobe Illustrator, Inkscape (gratis), CorelDraw, Affinity Designer.
3. 3D -modellering og gjengivelse av programvare:
* Formål: Bygge og visualisere tredimensjonale gjenstander og scener. Brukes til animasjon, spilldesign, produktdesign og arkitektonisk visualisering.
* Verktøy: Modelleringsverktøy (polygon, NURBS, skulptur), teksturverktøy, belysning og gjengivelsesmotorer, animasjonsverktøy.
* eksempler: Blender (gratis og åpen kildekode), Autodesk Maya, Cinema 4D, Zbrush (for skulptur).