I datagrafikk, en
artefakt refererer til ethvert uønsket eller uønsket visuelt element som vises i et gjengitt bilde eller animasjon. Disse gjenstandene kan oppstå fra forskjellige faktorer, inkludert:
1. Gjengivelsesteknikker:
* aliasing: Jaggede kanter eller trappestringseffekter, ofte sett i skarpe linjer eller geometriske former.
* moiré mønstre: Forstyrrende mønstre som følger av overlapping av vanlige strukturer eller rutenett.
* Prøvetaking av gjenstander: Synlige feil forårsaket av den begrensede prøvetakingshastigheten til en gjengivelse, ofte fremstår som støy, bånding eller flimring.
2. Data og geometri:
* z-kamp: Når to eller flere overflater opptar den samme plassen, noe som resulterer i flimrende eller utilsiktede visuelle effekter.
* Teksturkartleggingsfeil: Forvrengninger eller diskontinuiteter i teksturer forårsaket av feil kartlegging eller feiljustering.
* Mesh Deformities: Synlige feil eller uoverensstemmelser i form av en 3D -modell, ofte på grunn av feil i nettdata eller animasjon.
3. Maskinvare og programvare:
* driverutgaver: Problemer med grafiske drivere kan forårsake gjengivelse av gjenstander, for eksempel riving, flimring eller feil fargeutgang.
* Maskinvarebegrensninger: Funksjonene til grafikkmaskinvare kan begrense kvaliteten på gjengitte bilder, noe som fører til gjenstander som pixelation eller lavoppløselig teksturer.
* programvarefeil: Feil i gjengivelse av programvare kan forårsake forskjellige visuelle feil og gjenstander.
eksempler på gjenstander:
* aliasing: Jagged kanter på en karakters silhuett.
* moiré mønstre: Interfererende mønstre i en murveggstruktur.
* z-kamp: Flimrende eller feil skyggelegging mellom overlappende fly.
* Teksturkartleggingsfeil: Forvrengte eller strakte teksturer på en buet overflate.
* Prøvetaking av gjenstander: Støy i skyboxen til en scene.
Redusere gjenstander:
* anti-aliasing teknikker: Jevnende ut taggede kanter.
* Teksturfiltrering: Redusere støy og gjenstander i teksturer.
* z-buffer optimalisering: Forhindrer Z-kamp ved å optimalisere dybdebufferen.
* Innstillinger for gjengivelse av høy kvalitet: Øke oppløsningen eller prøvetakingshastigheten for å redusere gjenstander.
Artefakter kan ha betydelig innvirkning på den visuelle kvaliteten og realismen til et gjengitt bilde. Å identifisere og avbøte dem er avgjørende for å oppnå datagrafikk av høy kvalitet.